    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: === rozwód a zaprzeczenie ojcostwa ===
    Date: Sun, 24 Aug 2003 00:49:13 +0200

    "=== igoR ===" <a...@...sygnaturce> wrote in message
    news:bi8fru$qm4$1@atlantis.news.tpi.pl...

    PO PIERWSZE
    Na zaprzeczenie ojcostwa masz 6 miesięcy odkąd dowiedziałeś się, że Twoja
    żona urodziła dziecko. Tego terminu nie wolno Ci pod żadnym pozorem
    przekroczyć.
    Istnieje oczywiście domniemanie, że dziecko jest Twoje, ale możesz je
    obalić. Tylko musisz NA CZAS złożyć pozew o zaprzeczenie ojcostwa.

    > I teraz co i jak? Sprawa się nie odbędzie, jak złożę pozew o
    > zaprzeczenie ojcostwa?
    Sprawa o rozwód? Odbędzie. Dlaczego miałaby się nie odbyć. Oczywiście
    powinniście od razu zgłosić sądowi, że właśnie urodziło się dziecko, że
    ojcem jest kto inny. Weź ze sobą pozew o zaprzeczenie ojcostwa. Pozew
    przeciwko matce i dziecku.

    >Czy zaprzeczyć mogę po rozwodzie?
    Teoretycznie tak, chyba że przekroczysz termin. Wtedy masz problem. Duży.
    > Czy sąd obligatoryjnie przyznaje alimenty (prawnie to moje dziecko)?
    To tylko domniemanie. W Twoim interesie jest jak najszybciej je obalić.
    Jeżeli żona potwierdzi, że nie widziała Cię wystarczająco długo, to sprawa
    jest prosta.
    Jakby żona nie chciała tego potwierdzić, to napisz, powiem Ci, jak ją
    przekonać.
    Ustal to najlepiej przed rozprawą.

    >Co i w jakiej koleności,
    > aby szybko i bezbolesnie zamknąć temat? Czy zaprzeczenie składam tam,
    > gdzie ona mieszka (320 km nas dzieli)?
    Pojawiasz się na rozprawie (tej za 2 tygodnie), zgłaszasz sądowi, że jest
    taka sytuacja, a Ty chciałbyś złożyć pozew o zaprzeczenie, pytasz czy to
    może być ten sąd i co masz zrobić. A tak w ogóle, to fakt, że nie
    widzieliście się tak długo i żona ma już dziecko z innym mężczyzną jest
    chyba najlepszym dowodem na całkowity rozkład pożycia i to, że waszego
    małżeństwa nie da się już odbudować.

    Teoretycznie żona też może wytoczyć powództwo o zaprzeczenie Twojego
    ojcostwa, ale ponieważ ją też dotyczy ten termin, lepiej zrób to sam.

    WYCIĄG Z PRZEPISÓW KODEKSU RODZINNEGO I OPIEKUŃCZEGO, KTÓRE MOGĄ CIĘ
    INTERESOWAĆ
    Art. 62. § 1. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo
    przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się,
    że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli
    dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji///CHODZI
    TU OCZYWIŚCIE O ORZECZONĄ PRZEZ SĄD SEPARACJĘ O NIE O FAKT NIESPOTYKANIA
    SIĘ///.
    (...)
    § 3. Domniemania powyższe mogą być obalone tylko na skutek powództwa o
    zaprzeczenie ojcostwa.

    Art. 63. Mąż matki może wytoczyć powództwo o zaprzeczenie ojcostwa w ciągu
    sześciu miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o urodzeniu dziecka przez
    żonę.

    Art. 66. Mąż matki powinien wytoczyć powództwo o zaprzeczenie ojcostwa
    przeciwko dziecku i matce, a jeżeli matka nie żyje - przeciwko dziecku.

    Art. 67. (...) obalenie domniemania ojcostwa może nastąpić tylko przez
    wykazanie niepodobieństwa, żeby mąż mógł być ojcem dziecka.

    Pozdrawiam,
    MArta