    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozwód a mieszkanie
    Date: Thu, 25 Mar 2004 14:36:33 +0100

    FunnyGuy wrote:

    > majątku odręnego. Sąd może zobowiązać byłego małżonka do alimentacji
    > drugiego o ile ten jest w niedostatku. Wydaje się że alimentowanie
    > może polegać na prawie zamieszkiwania w dotychczasowym mieszkaniu do
    > czasu poprawy sytuacji mieszkaniowej drugiego małżonka. (jest to
    > rozwiązanie czasowe !)

    Sąd zawsze orzeka o wspólnym mieszkaniu małżonków - może przyznać jednemu z
    nich prawo do zamieszkiwania w dotychczas zajmowanym lokalu. Nie ma tu
    znaczenia czy ma do niego tytuł prawny czy też nie. Nie mam pewnosci czy to
    zadziała wówczas, gdy małzonkowie faktycznie razem nie zamieszkiwali,
    postawiłbym na to, że nie.

    Co do alimentacji byłego małżonka (oczywiście o ile nie uznano go za
    wyłącznie winnego) to alimenty zasądzane są w postaci obowiazku wypłaty
    określonej sumy pieniężnej. Z alimentami w postaci rzeczowej nie spotkałem
    się, ale nie ma co do tego zakazu ustawowego.

    Co do eksmisji orzekanej w wyroku rozwodowym to orzekana jest ona tylko w
    przypadku, gdy małżonkowie zajmują wspólne mieszkanie. Należy się jednak
    liczyć z tym, że małżonek może w każdej chwili domagac się eksmisj z
    należącego do niego mieszkania. Podejrzewam, że pewna ochrona może wynikać z
    ustawy o najmie lokali bądź innych ustaw szczególnych, ale w chwili obecnej
    nie mam możliwości sprawdzenia tego.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant