    From: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozwód a działalność gospodarcza
    Date: Thu, 29 Dec 2005 10:43:28 +0000 (UTC)

    Maverick31 <m...@o...pl> napisał(a):

    > Nie jestem ksiegowym ale czy to nie jest tak, ze firma generuje przychody,
    > rozchody a to co zostaje to dochod ??? I czy nie jest tak ,ze dobry
    ksiegowy
    > robi tak ,zeby dochod podlegajacy byl jak najnizszy??? Jezeli tak to firma
    > moze miec maly dochod a wlasciciel zyc jak poczek w masle bo wszystko
    kupuje
    > na firme a ksiegowy to obrabia odpowiednio. A jezeli tak jest caly czas i
    sa
    > lata, gdy firma przyniosla straty wg ksiegowosci to dochod jest zaden w
    > zasadzie.

    IMHO to nie ma większego znaczenia. Przede wszystkim firma może być
    opodatkowana podatkiem ryczałtowym, bez możliwości odliczania kosztów, więc
    dochodem będzie de facto przychód minus podatek. I wszystko co zostanie
    zakupione za środki pochodzące z tego dochodu będzie majatkiem wspólnym.

    W przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych, myślę, że miała by tutaj
    zastosowanie zasada obowiązująca przy zakończeniu działalności gospodarczej,
    tzn., środki ze sprzedaży majątku firmy są opodatkowane podatkiem dochodowym
    i stanowią przychód z działalności. Wystarczy więc zrobić bilans na dzień
    podziału majątku i wszystko wycenić, aby wiedzieć co i jak podzielić -
    sytuacja analogiczna jakby w dniu podziału zamknąć firmę, sprzedać majątek i
    podzielić się dochodem ze sprzedaży.

    A co do skladnikow majatkowych firmy to trudno by udowodnic, ze
    > nie zostaly zakupione ze srodkow finansowych sprzed malzenstwa czyli tych
    > ktore sa wylaczone ze wspolnoty majatkowej.

    Eeee... bardzo łatwo. To by się dało udowodnić jedynie w przypadku, gdyby
    przychody z działalności były niższe od wartości zakupionego w danym roku
    podatkowym majątku - wtedy logicznym by było, że firma została dofinansowana
    ze środków zewnętrznych (być może z majątku osobistego któregoś z małżonków)
    W innym przypadku logicznym jest, że majątek został zakupiony ze środków
    wypracowanych przez firmę. A już zupełnie bez problemu by było, gdyby majątek
    był leasingowany i potem wykupiony.
    IMHO należało by założyć związek przyczynowy między zakupionymi na firmę i w
    jej koszty działalności składnikami majątku, a obniżeniem dochodu do
    opodatkowania, co przecietny papuga wykaże bez problemu. Tym bardziej, że
    kosztem wypracowanej gotówki rośnie wartość firmy.
    A przecież każda firma prowadzi zestawienie środkós trwałych i wyposażenia i
    łatwo tam się dopatrzyć, co i kiedy zostało zakupione.

    IMHO czystą sytuacją by było, gdyby przed zawarciem związku małżeńskiego
    zrobić bilans i zestawienie majątku firmy - wtedy by było jasne, co stanowi
    majatek osobisty, a co zostało nabyte już potem.

    Warto zauważyć, że w przypadku nabywania nieruchomości na potrzeby
    działalności gospodarczej do KW jako właściciele wpisywani są małżonkowie, a
    nie firma pana X.

    pozdrawiam

    b.