  • 1. Data: 2002-11-13 23:47:27
    Temat: rozwiazanie umowy o prace przez pracownika
    Od: "corolian" <c...@p...onet.pl>

    Witam, prosze o pomoc.
    Chciałbym rozwiazac umowe o prace na czas nieokreslony. Od razu zastrzegam,
    ze szanse na polubowne zalatwienie sprawyn sa znikome.
    Przed paoma miesiacami (powyzej 6 miesiecy, ponizej 3 lat) podpisalem umowe
    o prace. Umowa zostala zawarta na czas nieokreslony i jest w niej zapis, ze
    okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiace. Ale jak znalazłem w kodeksie pracy,
    że wypowiedzenie w przypadku pracy powyżej 6 miesięcy, a poniżej 3 lat
    wynosi miesiąc.Czy mogę złożyć wopiedzenie z okresem miesiąca czy musze
    jednak trzymać się 3 miesięcy.
    Bardzo prosze o jakieś wskazówki.

  • 2. Data: 2002-11-14 13:39:57
    Temat: Re: rozwiazanie umowy o prace przez pracownika
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 14 Nov 2002 00:47:27 +0100, "corolian"
    <c...@p...onet.pl> zakodował:

    >wynosi miesiąc.Czy mogę złożyć wopiedzenie z okresem miesiąca czy musze
    >jednak trzymać się 3 miesięcy.

    Sytuacja jest problematyczna.

    KP
    Art. 18. Par. 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na
    których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mog? być mniej
    korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.

    Teraz pytanie, czy dłuższy okres wypowiedzenia na umowie jest lepszy,
    czy gorszy od KP? To decyduje o ważności tego zapisu.
    Niestety, nie znam orzecznictwa na ten temat, ale IMHO dłuższy okres
    jest korzystniejszy dla pracownika i zapis w umowie jest obowiązujący.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-11-14 14:14:09
    Od: "corolian" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > Niestety, nie znam orzecznictwa na ten temat, ale IMHO dłuższy okres
    > jest korzystniejszy dla pracownika i zapis w umowie jest obowiązujący.

    Generalnie dłuższy okres jest korzystniejszy, ale tym przypadku, gdy zalezy
    mi na jak najszybszym rozwiazaniu umowy o prace, to korzystniejsze są dla
    mnie "pracownika" zapisy KP,a nie umowy o prace, co o tym myślisz?
    Dzieki za pomoc

  • 4. Data: 2002-11-14 14:32:50
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > mi na jak najszybszym rozwiazaniu umowy o prace, to korzystniejsze są dla
    > mnie "pracownika" zapisy KP,a nie umowy o prace, co o tym myślisz?

    No wiesz, ktos moze powiedziec, ze dla niego korzystniej jest zarabiac 100
    zl a nie 760 na pelnym etacie, ale to jest juz jego indywidualne podejscie.
    Chodzi o to, ze na zdrowy rozsadek korzystkiejszy jest dluzszy okres.

  • 5. Data: 2002-11-14 15:04:58
    Temat: Odp: rozwiazanie umowy o prace przez pracownika
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Sebastian D-D <s...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:000701c28bec$97c1d300$0...@e...net.p
    l...
> [...]
    podejscie.
    > Chodzi o to, ze na zdrowy rozsadek korzystkiejszy jest dluzszy okres.

    W takiej sytuacji jesli okres wypowiedzenia przewidziany w umowie jest
    dłuższy niż wynikajacy z k.p. to wiąże on pracodawcę. Pracownik jest
    związany terminami kodeksu bo zapis w umowie jest dla niego mniej korzystny
    (zresztą zgodnie z 18 k.p.). Przeczytaj uchwałę SN z 9 XI 1994 I PZP 46/94,
    OSNAPiUS 1995/7/87 - tyle że ważne jest uzasadnienie, sama teza nie
    wystarczy - w razie kłopotów ze znalezieniem uchwały daj znać. Pozdrawiam
    Beata

  • 6. Data: 2002-11-14 22:15:53
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Nov 2002, Kaizen wrote:
    [...]
    >+ Niestety, nie znam orzecznictwa na ten temat, ale IMHO dłuższy okres
    >+ jest korzystniejszy dla pracownika i zapis w umowie jest obowiązujący.

    A na czym *w normalnych warunkach* polega "lepszość" zabetonowania
    na stanowisku pracy ? Bo to że warunki pt. "20% bezrobocia" nie są
    normalne - to się pewnie zgodzisz ??
    Normalnie to normalne jest że pracownik łapie lepiej płatną
    pracę i usiłuje się jak najszybciej urwać :] - i to pracodawcę
    trzeba jakoś chronić żeby "po pierwszym" nie musiał sprzątaczek
    stawiać przy produkcji...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-11-15 08:09:35
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > OSNAPiUS 1995/7/87 - tyle że ważne jest uzasadnienie, sama teza nie
    > wystarczy - w razie kłopotów ze znalezieniem uchwały daj znać. Pozdrawiam

    wszystko sie oczywiście zgadza, mam tylko dwie uwagi:
    1) po pierwsze cytat z uzasadnienia: "We wprowadzeniu do Kodeksu pracy przepisu
    art. 36 § 5 można widzieć wyrażenie przez ustawodawcę stanowiska (oceny), iż z
    reguły klauzuli o przedłużeniu okresu wypowiedzenia dla obu stron stosunku
    pracy nie można uważać za korzystniejszą dla pracownika od ogólnie ustalonych
    kodeksowych okresów wypowiedzenia umowy o pracę." Zwracam uwagę na słowa: "z
    reguły" Wiem, że jest to wyrwany z kontekstu cytat, ale znamy treść
    uzasadnienia i wiemy, że w jego treści ma to samo znaczenie.
    2) po drugie - dlaczego nikt nie spytał się tego pracownika która to jest jego
    umowa u danego pracodawcy (długość okresu zatrudnienia), a wszyscy dopatrują
    sie podstępu wrednego kapitalisty, który chce napsuć krwi pracownikowi ?

    pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2002-11-15 11:08:44
    Od: "corolian" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    dopatrują
    > sie podstępu wrednego kapitalisty, który chce napsuć krwi pracownikowi ?

    Witam i wyjaśniam. To jest pierwsza umowa u tego pracodawcy, a więc są
    podstawy do zastanawiania się nad problemem.

  • 9. Data: 2002-11-15 12:41:48
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 14 Nov 2002 23:15:53 +0100, Gotfryd Smolik - listy
    dyskusyjne <s...@s...com.pl> zakodował:

    > A na czym *w normalnych warunkach* polega "lepszość" zabetonowania
    >na stanowisku pracy ?

    Z logiki KP: skoro im dłużej ktoś pracuje, tym dłuższy ma okres
    wypowiedzenia w KP - czyli niejako w nagrodę za staż dostaje "nagrodę"
    w postaci wydłużenia okresu wypowiedzenia.
    Z logiki własnej: Jeżeli dłuższy jest okres wypowiedzenia, to
    pracownik ma też więcej czasu na szukanie pracy, więcej dni wolnych na
    jej szukanie itd. Zakładam, że nie można wydłużyć okresu wypowiedzenia
    tylko dla jednej ze stron - wtedy wydłużenie okresu wypowiedzenia przy
    wypowiedzeniu przez pracodawcę ma IMO więcej plusów, niż minusów
    wydłużenie okresu wypowiedzenia przy wypowiedzniu przez pracownika.
    Wszystko oczywiście IMO - sąd może mieć inne zdanie (nawet inne za
    każdym razem, bo trudno ocenić, co jest lepsze W MOMENCIE PODPISYWANIA
    umowy).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2002-11-15 22:23:18
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Nov 2002, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ wypowiedzenia w KP - czyli niejako w nagrodę za staż dostaje "nagrodę"
    >+ w postaci wydłużenia okresu wypowiedzenia.

    Z tejże logiki: taki kapitalista ma doszlifowanego pracownika,
    którego znacznie trudniej zastąpić "ludziem z ulicy" niż
    innego "ludzia z ulicy" który przepracował pół roku.
    [...]
    >+ Wszystko oczywiście IMO - sąd może mieć inne zdanie (nawet inne za
    >+ każdym razem, bo trudno ocenić, co jest lepsze W MOMENCIE PODPISYWANIA
    >+ umowy).

    Pytaniem jest czy rozstrzygniecie co BYŁO lepsze w momencie
    podpisywania umowy powinno rzutować na to co JEST lepsze
    w momencie jej rozwiązywania :)
    IMHO skoro KP postanawia w zakresie czasu wypowiedzenia bronić
    TYLKO pracownika - to powinien bronić nie "średnią pracowniczą"
    a *tego* pracownika który ma problem. Ale może się mylę :)

    Pozdrowienia, Gotfryd