    From: "locke" <l...@p...wiggin.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.religia
    Subject: Re: rezygnacja z członkostwa w organizacji religijnej
    Date: Sun, 12 Feb 2006 21:19:15 +0100

    news:dso460$t8q$1@inews.gazeta.pl...

    > Idąc Twoim tokiem rozumowania, to można wykazać powiązanie pomiędzy
    > udaniem się przeze mnie do WC i zakupem samochodu. I tu, i tu ja
    > podejmuję w tej sprawie decyzję :-) Natomiast mnie raczej chodziło o
    > wykazanie przez Ciebie, że z przyjęcia chrztu wynika obowiązek
    > chodzenia do kościoła.

    Poczytaj sobie katechizm kościoła katolickiego, w części dotyczącej
    obowiązków ochrzczonych.

    > Udział w mszy świętej jest obowiązkiem wiernego, a nie ochrzczonego.

    Jest obowiązkiem tego, kto przez chrzest został włączony do kościoła. Nie ma
    innego sposobu przyłączenia się do kościoła niż poprzez chrzest. Więc
    przyjęcie chrztu oznacza automatycznie poddanie się obowiązkowi np.
    uczestnictwa we mszy.

    > Jak przestajesz wierzyć, to i obowiązku nie masz uczestniczyć we

    Obowiązek masz tak długo, jak długo należysz do kościoła katolickiego.
    Klechy uważają, że chrzest jest niezmazywalny, więc według nich jak raz
    zostałeś ochrzczony, to obowiązki katola masz już na zawsze.

    > mszach. Zaś chodzenie na religię z chrztem i wiarą, to już ma całkiem

    Czyżby? Poczytaj sobie katechizm.

    > luźny związek. Znam cały szereg osób, które nie będąc katolikami
    > posyłają w szkole dzieci na religię, tylko po to, by dziecko nie miało
    > przechlapane u rówieśników. Bo u nas jeszcze mimo wszystko -

    No to głupi ludzie. Znam wiele rodzin, które z rozmaitych względów nie
    posyłają dzieci na religię i jakoś nikt ani tych rodzin, ani dzieci palcami
    nie wytyka (a przynajmniej ci wytykający nie stanowią większości). Według
    statystyk kościelnych (jeśli porównać je z danymi demograficznymi) wynika,
    że tylko nieco ponad 40% młodzieży przystępuje do bierzmowania - a ten
    sakrament szczególnie wiąże się z chodzeniem na religię.