    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: reklamacja usługi transportowej
    Date: Thu, 08 Mar 2012 20:13:01 +0100

    W dniu 2012-03-08 19:57, qwerty pisze:

    > Czemu nie mogą być wyższe? Skoro np. wiózł ofertę do przetargu, ale nie
    > zdążył na czas (a ze swoją ofertą by wygrał) to stracił trochę więcej
    > niż czas.

    (do Roberta również)

    Zgodnie z art. 362kc odszkodowanie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu,
    jeśli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody.

    Jeśli jadę z bardzo ważnym przetargiem, to:

    1. Nie jadę ostatnim tramwajem na styk
    2. Jeśli widzę, że tramwaj się spóźnia i mogę nie zdążyć, biorę taksówkę.

    Czyli w naszym "przetargowym" przypadku to zaniechanie działań pasażera
    doprowadziło do zwiększenia strat, bowiem nijak nie zgodziłbym się, że
    prawidłową reakcją pasażera na opóźnienie się tramwaju, jeśli ma on do
    załatwienia sprawę, której niezałatwienie spowoduje duże straty, jest
    siedzenie jak kołek i czekanie.

    Nadto - zgodnie z par. 1 cytowanego 362kc. zobowiązany do odszkodowania
    ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub
    zaniechania, z którego wynikła szkoda. Można się będzie zatem spierać,
    czy normalnym następstwem spóźnienia się na autobus jest utrata przez
    pasażera dużej kwoty pieniędzy.

    --
    Liwiusz