  • 1. Data: 2005-04-27 20:15:53
    Temat: rejestracja samochodu na małżonków
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam pytanie: w jaki sposób pojazd zakupiony w trakcie trwania małżeństwa
    przez jednego z małżonków może być zarejestrowany z drugim z małżonków
    jako współwłaścicielem? Małżonkowie mają wspólnośc majątkową. Pan z
    Urzędu Gminy telefonicznie przebąkuje coś o niemożliwości takiej
    rejestracji i sugeruje taką drogę: notarialne wyłączenie samochodu ze
    wspólności majątkowej, umowa darowizny od jednego z małżonków na
    drugiego połowy samochodu i dopiero wspólna rejestracja. Moim zdaniem to
    kompletny absurd - skoro samochód *jest* ich wspólny (bo należy do
    wspólnego majątku, nawet jeśli formalnie kupił go tylko mąż - faktura
    zakupu z salonu jest na niego), to
    powinien być zarejestrowany na nich oboje. Jutro idę do UG osobiście
    wyjaśnić tę sprawę ale wcześniej chciałem się zapytać - czy to naprawdę
    może być aż tak pokomplikowane?

    dziękuję,pozdrawiam
    dw.

  • 2. Data: 2005-04-27 22:31:21
    Temat: Re: rejestracja samochodu na małżonków
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "DonWito" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Rejestracja odbywa się na podstawie faktury nabycia. Nie jest rzeczą
    urzędnika badać, czy rzecz stanowi majątek wspólny, czy osobny. Tym
    bardziej, iż co do zasady nie ma przeciwwskazań, by samochód stanowił
    majątek odrębny - jest kilka przypadków w prawie opisanych, gdy nawet
    bez rozdzielności majątkowej tak było. Generalnie najprościej spisać
    umowę darowizny połowy samochodu drugiemu ze współmałżonków, albo
    dopilnować, by w fakturze byli wymienieni wszyscy nabywcy, a więc
    obydwoje małżonkowie.

  • 3. Data: 2005-04-28 04:49:08
    Od: "irena" <i...@p...onet.pl>

    Samochod byl jeszcze do niedawna na meza.
    Chcielismy, bym w dowodzie rejestracyjnym widniala i ja.
    Poszlismy do Wydzialu Komunikacji i zapytalismy czy mozna tak zrobic i co
    jest wymagane (umowa kupna byla na meza)
    Otoz nic nie potrzeba, tylko maz musial wypelnic takie oswiadczenie, ze sie
    na to zgadza.
    Oplacilismy nowy dowod rejestracyjny, poczekalismy 2 tyg. i jestem wpisana
    jako wspolwlasciciel.
    Ponoc nabywam po mezu znizke w skladkach ubezpieczeniowych.

  • 4. Data: 2005-04-28 04:55:41
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Apr 2005 00:31:21 +0200
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > umowę darowizny połowy samochodu drugiemu ze współmałżonków, albo
    > dopilnować, by w fakturze byli wymienieni wszyscy nabywcy, a więc

    Urząd Skarbowy twierdzi, że umowa darowizny nie może zostać w przypadku
    wspólności majątkowej sporządzona. Tak samo jak umowa kupna-sprzedaży.

    Samochód jest już od kilku lat własnością rodziny - odkręcenie faktury z
    salony z roku 1999 jest, jak podejrzewam, niemożliwe.

    No nic, za godzinę się dowiem sam.

    pozdrawiam ;)

    dw.

  • 5. Data: 2005-04-28 15:45:03
    Od: "P." <r...@o...pl>

[...]

    Z gminy, to niemozliwe - od 1999 r. obowiazki rej. pojazdow przejely
    nowopowstale powiaty, urzedy miejskie.
    Wystarczy dopisac wspolwlasnosc w WK na podstawie oswiadczenia
    malzonki/meza, ze auto jest skladnikiem wspolnoty majatkowej i zostalo
    zakupione ze wspolnych srodkow. A ze faktura jest na 1 osobe, to trzeba od
    razu pisac na 2, jest szybciej i prosciej.
    Nie mozna w trakcie trwania wspolnoty zawierac umowy kupna-sprzedazy, czy
    tez darowizny, precyzuje to k.c.

    Pozdrawiam

    P.
    r...@o...pl

  • 6. Data: 2005-04-28 18:06:31
    Od: DonWito <d...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Apr 2005 17:45:03 +0200
    "P." <r...@o...pl> wrote:

> [...]

    > razu pisac na 2, jest szybciej i prosciej.
    > Nie mozna w trakcie trwania wspolnoty zawierac umowy kupna-sprzedazy,

    Hm. Osobiście kierownik referatu czy tam wydziału komunikacji w
    delegaturze urzędu miejsckiego dla mojej dzielnicy (tak to się chyba
    wszystko nazywa) stwierdził, że nie ma takiej możliwości. Że JEDYNĄ
    możliwością jest podpisanie rozdzielności majątkowej i darowizna lub
    umowa kupna - sprzedaży. Poparł to paragrafami wyliczającymi na jakiej
    podstawie można rejestrować samochód - w tych paragrafach sa tylko
    dokumenty własności, nie ma żadnego oświadczenia o którym piszesz.

    Do kogo można się odwoływać jeśli chciałbym udowodnić, że jest to mylna
    interpretacja przepisów przez urzędników?

    pozdrawiam
    dw.

  • 7. Data: 2005-04-28 22:11:14
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    DonWito napisał(a):
> [...]
    > podstawie można rejestrować samochód - w tych paragrafach sa tylko
    > dokumenty własności, nie ma żadnego oświadczenia o którym piszesz.

    art.31§1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego - "Z chwilą zawarcia
    małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa
    (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty nabyte w czasie jej trwania
    przez oboje małżonków lub _przez jednego z nich_ (majątek wspólny)".
    Naprawdę mu to nie wystarcza? To niech wyda decyzję odmowną jak taki
    mądry...

    > Do kogo można się odwoływać jeśli chciałbym udowodnić, że jest to mylna
    > interpretacja przepisów przez urzędników?

    Złożyłeś wniosek? Jeśli dostaniesz decyzję odmowną, to będziesz mógł się
    odwoływać.

    KG