  • 41. Data: 2006-08-31 15:25:10
    Temat: Re: regres ubezp. (OC)-zbiegł z miejsca zdarzenia
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Wiesz odsyłać to można czasami do Berdyczowa. Tyle, że regres i cały
    > pozew jest w oparciu o ustawę bardziej szczegółową, czyli tę o
    > ubezpieczeniach...

    W wielu dyskusjach popełniasz ten sam błąd - opierasz się na jednym
    przepisie albo ustawie nie dostrzegając tego, że prawo to cały system.
    Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych reguluje tylko pewien zakres,
    część jej przepisów to normy cywilnoprawne i w zakresie w niej
    nieuregulowanym jak najbardziej stosuje się kodeks cywilny. Również
    art.6 kc, gdyż ustawa w żaden sposób nie reguluje kwestii ciężaru
    dowodu. Jak również art.232 kpc.

    > TU opiera sie na ustaleniach Policji, podobnie jak na tym samym opiera
    > się poszkodowany z żądaniem pokrycia szkody.

    Ustalenia policji nie są dla sądu cywilnego w żaden sposób wiążące.
    Wiążący byłby jedynie wyrok skazujący za przestępstwo.

    > Dla sądu jest to jeden z dowodów.

    Ta notatka jest dowodem jedynie tego, że policjant uznał, że ktoś
    zbiegł, a nie że ktoś zbiegł.
    Widzisz różnicę?

    > Jeśli do tego dadasz fakt, że miała miejsce kolizja, to już nie jest
    > "odjechanie", ale to, co ustalił policjant.

    Chyba nadal nie odrobiłeś lekcji dotyczącej różnicy między 'zbiegł' a
    odjechał.

    > IMHO w tej sytuacji to
    > obwiniony musi podważyć ustalenia policjanta, a nie TU udowaniać raz
    > jeszcze to co twierdzi poszkodowany lub ewentualny świadek zdarzenia.
    > Podobnie bedzie w przypadku, gdy kierowcę chcą ukarać za złamanie
    > znaku, a on twierdzi, że nie mógł go widzieć, bo go wtedy nie było
    > (lub był zasłonięty, odwrócony, przewrócony itd). To nie policjant
    > będzie udowadniać, że danego dnia znak stał.

    Przede wszystkim przestań mieszać procedurę cywilną i karną.
    W ogóle nie ma żadnego obwinionego.
    A co do udowadniania, że znak stał - oczywiście że jest to zadanie
    oskarżyciela i (niestety) sądu. Art.5 i 74§1 kpk polecam.

    KG

  • 42. Data: 2006-08-31 22:11:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ta notatka jest dowodem jedynie tego, że policjant uznał, że ktoś zbiegł, a
    > nie że ktoś zbiegł.
    > Widzisz różnicę?

    Ta notataka nawet nie jest tego dowodem. Jesli by sąd chciał sie opierać na
    ustaleniach policjanta, to musi go po prostu przesłuchać.A wówczas wersja
    policjanta padnie w ogniu.

  • 43. Data: 2006-09-01 06:05:23
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Ta notataka nawet nie jest tego dowodem.

    Bez przesady, tego jest. To nie postępowanie karne.

    KG

  • 44. Data: 2006-09-01 07:25:12
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał:

    >Ustalenia policji nie są dla sądu cywilnego w żaden sposób wiążące.
    Nie napisałem, że JEST wiążące, a jedynie, że są istalone fakty przez
    policjanta.

    >Ta notatka jest dowodem jedynie tego, że policjant uznał, że ktoś
    >zbiegł, a nie że ktoś zbiegł.
    Przede wszystkim nie wiemy jak było i co dokładnie, w oparciu o co
    jest notatka.
    Dla mnie oczywistym jest fakt, że skoro znaleziono sprawcę pomimo, iż
    ten oddalił się z miejsca zdarzenia to oznacza, że jest świadek, który
    to widział (lub zapis z kamery).
    Wyobraż sobie proces - TU żąda zwrotu wypłaconej kwoty w opraciu o
    art. 43.1. ustawy o ubezpieczniach obowiązkowych... przedstawiając
    jako dowód, ustalenia, powtarzam ustalenia, a NIE opinię policjanta.
    Jaki może być wyrok (oddalający powóddztwo?) skoro świadek przed sądem
    stwierdzi, że widział jak pozwany spowodował kolizję, a potem
    spokojnie odjechał (nie wiemy co doda jeszcze). Dalej, pozwany nie
    miał wątpliwości kto kogo uderzył! Czy to nie świadczy o tym, że
    wiedział o kolizji?

    > różnicy między 'zbiegł' a odjechał.
    To będzie należało do oceny sądu. Fakty+ewentualny świadek przeciw
    jedynie słowom pozwanego.

    --
    Artur Golański

  • 45. Data: 2006-09-01 11:11:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Nie napisałem, że JEST wiążące, a jedynie, że są istalone fakty przez
    > policjanta.

    I co z tego? Fakty ma ustalić sąd, a nie opierać się na czyichkolwiek
    ustaleniach. Chyba że umożliwia to wyraźny przepis.

    > Przede wszystkim nie wiemy jak było i co dokładnie, w oparciu o co
    > jest notatka.

    Jeśli jest w oparciu o coś, to dowodem będzie to 'coś', a nie notatka.
    Dalej piszesz o świadku - jeśli taki będzie, to jego zeznania będą miały
    znaczenie. Czy też zapis z kamery.

> [...]
    > art. 43.1. ustawy o ubezpieczniach obowiązkowych... przedstawiając
    > jako dowód, ustalenia, powtarzam ustalenia, a NIE opinię policjanta.

    Ustalenia policjanta (treść notatki) nie są dowodem przebiegu zdarzenia.

> [...]
    > spokojnie odjechał (nie wiemy co doda jeszcze). Dalej, pozwany nie
    > miał wątpliwości kto kogo uderzył! Czy to nie świadczy o tym, że

    Być może świadczy, być może nie. Zależy od uszkodzeń.

    > To będzie należało do oceny sądu. Fakty+ewentualny świadek przeciw
    > jedynie słowom pozwanego.

    Zdecyduj się czy kwestionujesz znaczenie określonych pojęć, czy odnosisz
    się do konkretnej sprawy. Oczywiście że to czy zbiegł będzie podlegało
    ustaleniu. Jeśli ubezpieczycielowi uda się to wykazać, wygra sprawę.

    KG

  • 46. Data: 2006-09-01 16:53:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Bez przesady, tego jest. To nie postępowanie karne.

    Nie. Notatka jest jedynie dowodem na to, ze policjant tak uważał. gdyby w
    notatce napisał, że załóżmy fakt ucieczki pytającego widział Malinowski, to
    wówczas przecież sąd musiał by Malinowskiego przesłuchać. Tak więc notatka
    policjanta jest zawsze dowodem na to, co policjant widział albo ustalił, ale
    sama w sobie nawet w postępowaniu nie może stanowić dowodu ustalenia stanu
    faktycznego.

  • 47. Data: 2006-09-01 17:34:59
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał:

    >Zdecyduj się czy kwestionujesz znaczenie określonych pojęć,
    Na razie nikt nie podał definicji słów, więc nie ma czego
    kwestionować.

    >czy odnosisz się do konkretnej sprawy.
    Cały czas piszę o problemie, który przedstawił autor tego wątku!

    >Jeśli ubezpieczycielowi uda się to wykazać, wygra sprawę.
    Ubezpieczyciel opiera się na ustaleniach już dokonanych przez
    policjanta (taki dowód przedstawi). Niczego nowego do sprawy nie
    wniesie, bo i wnieść nie można. Dlatego niezmiennie uważam, że niczego
    dodatkowego TU udowadniać nie bedzie, a sąd jest od tego, aby
    ustalenia policjanta przyjąć i sporną kwotę zasądzić lub dać wiarę
    tłumaczeniom kierowcy i pozew oddalić. Tyle.

    --
    Artur Golański

  • 48. Data: 2006-09-02 09:17:54
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > widział albo ustalił, ale sama w sobie nawet w postępowaniu nie może
    > stanowić dowodu ustalenia stanu faktycznego.

    czytaj uważniej, przecież piszę to samo :)

    KG

  • 49. Data: 2006-09-02 09:20:05
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Na razie nikt nie podał definicji słów, więc nie ma czego
    > kwestionować.

    czytaj uważniej

    > Ubezpieczyciel opiera się na ustaleniach już dokonanych przez
    > policjanta (taki dowód przedstawi).

    to nie jest dowód pozwalający ustalić stan faktyczny
    dlaczego - tłumaczymy Ci od kilku dni

> [...]
    > dodatkowego TU udowadniać nie bedzie, a sąd jest od tego, aby
    > ustalenia policjanta przyjąć i sporną kwotę zasądzić

    a napisanie apelacji nie stanowiłoby większej trudności
    to sąd ma poczynić własne ustalenia faktyczne, a nie opierać się na notatce

    KG