  • Data: 2002-01-08 18:02:44
    Temat: Re: pytanie weksel
    Od: "LegiM" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dlaczego udzielający porady koncentrują się wyłącznie na brzmieniu art. 41
    pr. wekslowego.?

    Według mnie, weksel wystawiony w Polsce i płatny w Polsce może opiewać na
    sumą wekslową wyrażoną tylko i wyłącznie w złotych polskich. Wynika to
    wprost z zasady walutowości (art.358 k.c.)Co prawda są od nie
    odstępstwa(patrz: Prawo dewizowe) ale nie mają one zastosowania w omawianej
    sytuacji.
    Weksel wystawiony w Polsce w np. euro jest NIEWAŻNY !

    Art. 41 pr. wekslowego dotyczy weksli w obrocie międzynarodowym.
    Weksel wystawiony za granicą ale płatny w Polsce jest ważny. W takiej
    sytuacji zapłata może nastąpić w walucie polskiej według oficjalnego kursu.

    Inna sytuacja to taka, gdy obywatel polski wystawia weksel płatny np. w
    Berlinie o treści " zapłacę za ten sola weksel 1.000 USD efektywnie".
    Oznacza to, iż zwolni się z zobowiązania tylko wtedy gdy zapłaci w dolarach
    amerykańskich. Jednocześnie ta klauzula powoduje, że niedopuszczalne jest
    dokonanie zapłaty w walucie oboowiązującej w miejscu płatności - czyli w
    euro. (uwaga ! klauzula ta nie może być zastrzeżona na wekslach płatnych w
    Polsce)

    szow.tpsa.pl...