  • 1. Data: 2004-09-30 07:14:30
    Temat: pytanie - termin zaplaty - zabezpieczenie
    Od: "Michal" <b...@s...pl>

    witam, od niedawna mam DG i nie jestem super doświadczony jezeli chodzi o
    negocjacje z klientami
    dostalem zamównienie od firmy z która juz wczesniej mialem do czynienia
    (placili bez problemu gotówką).
    W zasadzie jest to pierwsza tego typu sytuacja z ktora mam do czynienia.
    Sami wiec widzicie jakim jestem "świeżym" przedsiebiorcą ;)
    Ta sama firma chce towar teraz ale mowi ze zaplaci za tydzien (gotówka), w
    zwiazku z tym ze to duza kwota ktora musialbym wylozyc z wlasnej kieszeni
    zastanawiam sie w jaki sposob sie zabezpieczyc.
    dziekuje za podpowiedzi.

    michal

  • 2. Data: 2004-09-30 08:01:18
    Temat: Re: pytanie - termin zaplaty - zabezpieczenie
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 30 Sep 2004 09:14:30 +0200, Michal naskrobał(a):

    weksel.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-09-30 08:05:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości

    > weksel.

    W wypadku potwierdzonej faktury weksel wcale większego zabezpieczenia nie
    daje. Jeśli już weksel, to poręczony przez inną wiarygodną osobę, by
    zwiększyć ewentualnie możliwości ściągnięcia.

  • 4. Data: 2004-09-30 10:26:31
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 30 Sep 2004 10:05:42 +0200, Robert Tomasik naskrobał(a):

> [...]
    > daje. Jeśli już weksel, to poręczony przez inną wiarygodną osobę, by
    > zwiększyć ewentualnie możliwości ściągnięcia.

    jeżeli dla ciebie weksel a faktura to jedno i to samo z puntu widzenia
    procesowego to bez komentarza.

  • 5. Data: 2004-09-30 12:27:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > jeżeli dla ciebie weksel a faktura to jedno i to samo z puntu widzenia
    > procesowego to bez komentarza.

    I na to, i na to dostaniesz nakaz zapłaty. Niby od faktury prędzej można
    zgłosić zarzuty. No ale jak dostawa nastąpiła i mamy na to potwierdzenie, to
    cienko to widzę.

    Jeśli weksel nie jest poręczony, to zabezpieczenia w żaden sposób nie
    zwiększa, a przecież to było celem do osiągnięcia.

    Nie twierdzę, że weksel, to to samo, co faktura. Z tym, że nie poręczony
    rażąco bezpieczeństwa transakcji W TYM WYPADKU nie podnosi.

  • 6. Data: 2004-09-30 23:19:27
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 30 Sep 2004 14:27:22 +0200, Robert Tomasik naskrobał(a):

    > I na to, i na to dostaniesz nakaz zapłaty. Niby od faktury prędzej można
    > zgłosić zarzuty. No ale jak dostawa nastąpiła i mamy na to potwierdzenie, to
    > cienko to widzę.

    a słyszałeś o klauzuli bez protestu?

    > Jeśli weksel nie jest poręczony, to zabezpieczenia w żaden sposób nie
    > zwiększa, a przecież to było celem do osiągnięcia.

    Oj zwiększa zwiększa - szybkość nakazu oznacza możliwość zabezpieczenia i
    windykacji sądowej.

    > Nie twierdzę, że weksel, to to samo, co faktura. Z tym, że nie poręczony
    > rażąco bezpieczeństwa transakcji W TYM WYPADKU nie podnosi.

    Jak nie masz faktury podpisanej przez zarząd lub potwierdzonego salda to w
    ogóle zapomnij o szybkim nakazie bo w ogóle nakazówki nie będzie.
    Generalnie nic nie pomaga jak sie daje towar złodziejom i golasom ale w
    przeciwnym przypadku weksel czyni cuda :)

  • 7. Data: 2004-10-01 07:59:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > a słyszałeś o klauzuli bez protestu?

    A wiesz co to jest protest? - w rozumieniu ustawy Prawo wekslowe. Bo skoro w
    tym kontekście piszesz, to najprawdopodobniej nie.

    > Oj zwiększa zwiększa - szybkość nakazu oznacza możliwość zabezpieczenia i
    > windykacji sądowej.

    Ależ na fakturę dostaniesz dokładnie taki sam nakaz. W tym samym trybie i w
    takim samym czasie.

    > Jak nie masz faktury podpisanej przez zarząd lub potwierdzonego salda to w
    > ogóle zapomnij o szybkim nakazie bo w ogóle nakazówki nie będzie.

    A z czego wynika potrzeba podpisania przez zarząd faktury? Pomijając, że nie
    ma potrzeby w ogóle jej podpisywania i wystarczy podpisany odbiór towaru -
    na przykład na dokumencie Wz. Chodzi o dowód wydania towaru, bowiem z nim
    prawo cywilne wiąże zawarcie transakcji sprzedaży i powstanie roszczenia
    sprzedawcy do uzyskania zapłaty.

    > Generalnie nic nie pomaga jak sie daje towar złodziejom i golasom ale w
    > przeciwnym przypadku weksel czyni cuda :)

    No chyba, ze od kwestii prawnych przechodzimy do cudów. Ta dziedzina wiedzy
    jest mi obca więc nie będę na tej płaszczyźnie dyskutował.

  • 8. Data: 2004-10-03 09:55:56
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Ależ na fakturę dostaniesz dokładnie taki sam nakaz. W tym samym trybie i w
    > takim samym czasie.

    Wg mnie nakaz z weksla będzie trochę "lepszy":

    KPC, art. 492:

    § 3. Nakaz zapłaty wydany na podstawie weksla, warrantu, rewersu lub czeku
    staje się natychmiast wykonalny po upływie terminu do zaspokojenia roszczenia.
    W razie wniesienia zarzutów sąd może na wniosek pozwanego wstrzymać wykonanie
    nakazu. Przepisy o ograniczeniu wykonalności w sprawach przeciwko Skarbowi
    Państwa stosuje się odpowiednio.

    Czyli: pomimo wniesienia zarzutów wierzyciel otrzyma klauzulę wykonalności,
    chyba że:
    1. Dłużnik poprosi sąd o wstrzymanie nadania klauzuli,
    2. Sąd się na to zgodzi.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2004-10-03 10:21:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wg mnie nakaz z weksla będzie trochę "lepszy":

    Tu masz trochę racji - teoretycznie. W praktyce nie spotkałem się z tym, by
    wnoszący sprzeciw nie wnosił o wstrzymanie nadania klauzuli.

    Po za tym - o ile do weksla można wymyślić kilka zarzutów z sufitu - na
    przykład twierdzić, ze weksel był in blanko i wypełniono go niezgodnie z
    umową - co wstrzyma raczej klauzulę i sama egzekucję - to w wypadku faktury
    oraz potwierdzenia przyjęcia towaru wymyślić zarzuty jest ciężko. Można
    załóżmy podnosić niewłaściwą jakość towaru.

    No i weksel niby można łatwiej puścić w obieg, niż wierzytelność z faktury,
    choć obecnych realiach nie ma zwyczaju takiego obrotu. Wydaje mi się, że
    głownie z tego powodu że jednak niewiele osób wie do końca, co to jest
    weksel i jakimi prawami się rządzi.

    Tak, czy inaczej wydaje mi się, że kombinowanie z wekslem podczas takiej
    transakcji ma o tyle sens, o ile weksle zostanie poręczony jeszcze przez
    kogoś.

  • 10. Data: 2004-10-04 14:31:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ I na to, i na to dostaniesz nakaz zapłaty. Niby od faktury prędzej można
    >+ zgłosić zarzuty. No ale jak dostawa nastąpiła
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Ano właśnie.
    Primo wypadałoby mieć takie potwierdzenia - i to nie "fakturę
    odebrałem" :>
    Jak na fakturze to *osobną* pozycję (drugi podpis).

    Oczywiście to wszystko może być przesada, bo i tak najwięcej
    czyni "rzetelność partnera"... :)

    >+ Jeśli weksel nie jest poręczony, to zabezpieczenia w żaden sposób nie
    >+ zwiększa, a przecież to było celem do osiągnięcia.

    Hm... powiadasz że weksel w odwróceniu kolejności dochodzenia
    roszczeń "w razie wątpliwości", dajmy na to: "tak, pracownik
    odebrał sto sztuk ale nie wiedzieliśmy jeszcze że SĄ ZARDZEWIAŁE"
    nic nie może pomóc ? Żaden weksel (w żadnej formie) ?

    >+ Nie twierdzę, że weksel, to to samo, co faktura. Z tym, że nie poręczony
    >+ rażąco bezpieczeństwa transakcji W TYM WYPADKU nie podnosi.

    "rażąco" to nie... najwyżej kontrahenta porazi ;) (znaczy:
    zniechęci) !

    pozdrowienia, Gotfryd