    From: piwar <p...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pytanie odnośnie legalności takiego działania [przydlugie]
    Date: Thu, 14 Apr 2005 17:48:45 +0200
    Sender: p...@p...onet.pl@nat2.3.pl

    Sorry, będzie długo, ale to już ostatni raz. Bo to EOT.

    Beniamin napisał(a):

    > Nie wyrywaj zdań z kontekstu. Przecież nie piszę po to, żeby się
    > chwalić, a żeby pokazać, że można mieć legalny windows i instalować go z
    > nagrywanej płytki.

    Moja wina, że nie znam się na robieniu płytek instalacyjnych Windows.
    Naprawdę nie wiedziałem, że można zrobić płytkę tak, by był w niej
    zaszyty numer licencji (ciekawe, czy to zgodne...? ;) ). Tylko to
    podpada pod instalowanie z nie wiadomo jakiej płyty i serwisant powinien
    się zapytać o licencję (o ile chce postępować zgodnie z prawem).

    > Można być też nie ufnym, ale co to zmienia? Serwisant może być
    > przekonany, że to pirat, co nie zmienia faktu że nie jego sprawą jest
    > sprawdzanie tego. Może co najwyżej swoje podejrzenia zgłosić odpowiednim
    > służbom.

    Trzeba jak w przedszkolu wszystko napisać?
    Analogia:
    samochód - windows
    dowód rejestracyjny - licencja (czyt. brak dowodu - piractwo)
    nocny kierowca - serwisant sprzętu.
    Dwie wypowiedzi:
    1. Dlaczego nie należy wyśmiewać nocnego kierowcy, który prosi o dowód?
    Poniważ prowadzenie pojazdu bez dowodu jest wykroczeniem.
    2. Dlaczego nie należy wyśmiewać serwisanta, który prosi o licencję?
    Ponieważ instalowanie pirackiego Windows jest przestępstwem.
    Albo:
    1. serwisant może być przekonany, że to pirat, co nie zmienia faktu, że
    nie jego sprawą jest sprawdzanie tego.
    2. nocny kierowca może być przekonany, że to samochód bez dowodu rej.,
    co nie zmienia faktu, że nie jego sprawą jest sprawdzanie tego.

    Nie pojawił się żaden argument, dla którego miałbym wierzyć pierwszej
    wypowiedzi, jednocześnie odrzucając drugą. Dla mnie to nielogiczne i
    dlatego uważam, że moja analogia była jak najbardziej prawidłowa.
    Najprawdopodobniej piractwo komputerowe ma 'większe przyzwolenie' niż
    kradzież samochodu i dlatego dla niektórych to taka różnica.

    Przygotowałem się - są... Z małym ale...

    > Subskrypcyjna Umowa Licencyjna Microsoft (OSL)

    Jedyna, która nosi cechy abonamentu (płacisz regularnie za możliwość
    używania i na końcu nadal nie jesteś właścicielem praw do używania).
    Jednak nie dotyczy zakupu licencji na sytem operacyjny a tylko na jego
    upgrade. Czyli nośnik musi być od wersji, którą uaktualniasz.

    > Inne typy licencji, w ramach których nie ma dodawanych płyt instalacyjnych
    > Otwarta Licencja Microsoft

    Rzeczywiście nie ma płyt przy zakupie licencji, ale "niezbędne jest
    użycie legalnie nabytego nośnika instalacyjnego danego produktu". Czyli
    de facto nośnik jest i nie może być nim kopia od kolegi.

    > Wieloletnia Otwarta Umowa Licencyjna (WOL)
    > Wieloletnia Otwarta Grupowa Umowa Licencyjna (WOG)

    Na stronie MS jest taka tabelka z napisem: Darmowe nośniki TAK. W
    przypadku obu powyższych.
    Dobrze jest czytać nie tylko pierwszą stronę, ale i podstrony ;)

    Dlaczego mnie tak zdziwił brak nośników? Bo nie bardzo rozumiem, jak nie
    będąc kosiarzem umysłów ;), można taki system zainstalować. Poza tym
    mając drobne doświadczenia z umowami Select i Enterprise, przy których
    dostaje się całe walizki z płytami, nie bardzo chciało mi się wierzyć w
    brak nośników.

    Pozdrówka,
    i rozlicznych sukcesów w instalowaniu oprogramowania ;)
    piwar.