eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawopytanie o postępowanie spadkowe (fundacja polsko-niemieckie pojednanie) › Re: pytanie o postępowanie spadkowe (fundacja polsko-niemieckie pojednanie)
    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pytanie o postępowanie spadkowe (fundacja polsko-niemieckie pojednanie)
    Date: Sun, 14 Jul 2002 00:27:41 +0200

    <f...@p...onet.pl> wrote in message
    news:727a.00000991.3d2f7b4b@newsgate.onet.pl...
    > Dziękuję bardzo za odpowiedź.
    > Przepraszam za nieścisłości,otóż ja jestem wnukiem i mnie ten spadek nie
    > dotyczy chodzi oczywiście o mojego ojca i jego trzy siostry. Chciałbym
    jeszcze
    > zapytać czy wszyscy będą musieli być obecni na takiej rozprawie?
    Sad powinien sam wezwac wszystkich spadkobiercow. Generalnie tak.

    > I jeszcze
    > jedno jaka jest idea testamentu co by było gdyby dziadek zostawił
    testament
    > (niestety go nie zostawił)czy wtedy też trzeba by było przeprowadzać
    > postępowanie w sądzie ???
    Oczywiscie, ze przy testamencie trzeba tez przeprowadzac postepowanie przed
    sadem. Wtedy dopiero jest to trudna sprawa.
    Idea? No coz. Prawo automatycznie ustala spadkobiercow wraz z dokladnym
    okresleniem ich udzialow w spadku. Testament daje spadkodawcy (temu, czyj
    majatek beda po jego smierci dzielic) mozliwosc zmiany tych automatycznych
    ustalen. Ale tez nie do konca, bo nawet jesli ktos przekaze obcej osobie w
    testamencie caly swoj majatek, to w praktyce /w Polsce/ i tak osoby
    uprawnione do dziedziczenia ustawowego maja prawo do odpowiedniej czesci
    swojego udzialu.
    Reasumujac, prawo uznaje, ze generalnie chcemy, zeby nasz majatek
    odziedziczyla najblizsza rodzina. Jesli tak jest, to nie musimy nic robic.
    Inaczej kazdy musialby pisac testament, zeby jego majatku nie odziedziczyl
    Skarb Panstwa. Wyobrazasz sobie ten koszmar? A testament piszemy tylko
    wtedy, kiedy chcemy zadecydowac inaczej niz prawodawca uznal, ze zwykle
    ludzie decyduja.
    I jeszcze jedno. Sadem wlasciwym dla spraw spadkowych jest sad ostatniego
    miejsca zamieszkania spadkodawcy (czyli dziadka)
    Pozdrawiam,
    Marta