  • 1. Data: 2009-03-22 07:34:16
    Temat: przyrzeczenie
    Od: "Tomasz Stawarz" <t...@g...com>

    Witam

    Czy prawidłowo jest, że przyrzeczenie
    świadkowie składają wspólnie na początku
    rozprawy czy też powinno być tak, że każdy
    indywidualnie przed własnymi zeznaniami ?

    Pozdrawiam,
    Tomasz Stawarz

  • 2. Data: 2009-03-22 08:14:02
    Temat: Re: przyrzeczenie
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tomasz Stawarz pisze:

    > Czy prawidłowo jest, że przyrzeczenie
    > ?wiadkowie składajš wspólnie na poczštku
    > rozprawy czy też powinno być tak, że każdy
    > indywidualnie przed własnymi zeznaniami ?

    Można tak i tak. To nie ma znaczenia.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 3. Data: 2009-03-22 11:38:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Można tak i tak. To nie ma znaczenia.

    Czasem sąd w ogóle - za zgodą stron - od tego odstępuje. Czasem wniosek o
    zaprzysiężenie jest w środku zeznań.

  • 4. Data: 2009-03-22 13:49:24
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 22.03.2009 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > Czasem sąd w ogóle - za zgodą stron - od tego odstępuje. Czasem wniosek o
    > zaprzysiężenie jest w środku zeznań.

    Ale jeśli strony zgodzą się na brak przyrzeczania, to może potem któraś
    ze stron złożyć wniosek o odebranie przyrzeczenia?

    pzdr, szadok
    --
    'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
    śp. babcia

  • 5. Data: 2009-03-22 13:59:30
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    szadok pisze:

    > Ale jeśli strony zgodzą się na brak przyrzeczania, to może potem któraś
    > ze stron złożyć wniosek o odebranie przyrzeczenia?

    Może. Wypadałoby tylko jakoś sensowne uzasadnić.

    Tylko swoją drogą co za różnica - praktyczna - czy świadek zeznaje po
    odebraniu przyrzeczenia czy bez. Ja jakoś nie wierzę w "magiczną moc"
    przysięgi.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 6. Data: 2009-03-22 14:01:28
    Od: szadok <s...@t...pl>

    Dnia 22.03.2009 Johnson <j...@n...pl> napisał/a:

    > Może. Wypadałoby tylko jakoś sensowne uzasadnić.

    Znaczy..? Jakiś przykład?
    Że zdaniem strony świadek kręci..?

    pzdr, szadok

  • 7. Data: 2009-03-22 14:05:16
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    szadok pisze:

    > Znaczy..? Jakiś przykład?
    > Że zdaniem strony świadek kręci..?

    Tylko wypadałoby, tylko z elegancji i to co powyżej zaproponowałeś
    wystarczy. Zwolnienie od przyrzeczenia to prawo strony, można, ale nie
    trzeba niczego uzasadniać. Sąd musi odebrać przyrzeczenie, jeśli strona
    nie zwolni świadka, albo tego później zarząda.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 8. Data: 2009-03-22 14:18:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Sąd musi odebrać przyrzeczenie, jeśli strona
    > nie zwolni świadka, albo tego później zarząda.

    Nie zgodziłbym się z tym, że sąd musi odebrać w tej drugiej sytuacji:
    gdy strona "zwolni" a potem się rozmyśli. Nie musi.
    Oświadczenia procesowe są oświadczeniem woli zmierzającym do wywołania
    określonych skutków procesowych, które ni mogą być co do zasady
    swobodnie odwoływane.
    Od złożenia przyrzeczenia nie zwalania strona tylko sąd (art. 267 kpc in
    fine). W sumie taka decyzja winna być postanowieniem (skoro coś robi
    "sąd"), choć to chyba się nie przyjęło ;). Postanowienie to jest
    prawidłowe, a więc bez możliwości skutecznego zaskarżenia, gdy w chwili
    jego podejmowania była zgoda stron.

    Reasumując sąd moim zdaniem niczego w tym wypadku nie musi. Choć
    praktycznie w takiej sytuacji sąd pewnie odbierze przyrzeczenie, gdy
    strona się "rozmyśli", bo co mu szkodzi, a jest szybciej.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 9. Data: 2009-03-22 14:20:34
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Roman Rumpel pisze:

> [...]

    gdy strona "zwolni" a potem się rozmyśli. Nie musi.
    Oświadczenia procesowe są oświadczeniem woli zmierzającym do wywołania
    określonych skutków procesowych, które nie mogą być co do zasady
[...]
    jego podejmowania była zgoda stron (czyli przesłanka podjęcia takiej
    decyzji).

  • 10. Data: 2009-03-22 14:39:31
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Johnson pisze:

> [...]
    > Oświadczenia procesowe są oświadczeniem woli zmierzającym do wywołania
    > określonych skutków procesowych, które nie mogą być co do zasady

    Niektóre nie mogą być odwoływane (np. cofnięcie części powództwa wraz ze
    zrzeczeniem się roszczenia, inne IMHO mogą, bo strona zawsze może
    prezentować zmienione stanowisko do zakończenia sprawy (pomijam rygory
    post. gosp.)

    > Od złożenia przyrzeczenia nie zwalania strona tylko sąd (art. 267 kpc in
    > fine).

    Sąd zwalnia, a właściwie może zwolnić, ale za zgodą stron. Kiedy strona
    uznaje, ze z dowolnych powodów nie ma jej dalszej zgody na zwolnienie
    sad moim zdaniem nie bardzo ma możliwość utrzymania zwolnienia.

    > Reasumując sąd moim zdaniem niczego w tym wypadku nie musi. Choć
    > praktycznie w takiej sytuacji sąd pewnie odbierze przyrzeczenie, gdy
    > strona się "rozmyśli", bo co mu szkodzi, a jest szybciej.

    Przede wszystkim strona by miała niezłą podstawę apelacji.