  • 1. Data: 2002-10-26 12:06:11
    Temat: (przeszukanie) Postanowienie o zatrzymaniu przedmiotow
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Witam Grupowiczow!
    W terminie 7 dni od daty przeszukania, prokuratura jest zobowiazana
    doreczyc postanowienie o zatrzymaniu zabezpieczonych w toku
    przeszukania przedmiotow albo zwrocic te przedmioty.

    Co zrobic, gdy termin ten zostal przekroczony, a prokurator nie wydal
    postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow, ani tez nie nakazal
    zwrotu tych przedmiotow?

    W takiej sytuacji lepiej zlozyc wniosek do prokuratury o zwrot
    zatrzymanych przedmiotow, czy tez osobiscie udac sie do Komendy
    Miejskiej Policji i stanowczo zażądać zwrotu zabezpieczonego mienia?

    Czy ktos spotkal sie z przypadkiem zwlekania przez prokurature
    z wydaniem postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow?

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 2. Data: 2002-10-26 12:26:37
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik slawek <s...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ape0es$873$...@n...tpi.pl...
    > Czy ktos spotkal sie z przypadkiem zwlekania przez prokurature
    > z wydaniem postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow?

    Jeśeli w ciągu 7 dni nie nastąpiło zatwierdzenie czynności, zatrzymane
    rzeczy należy niezwłocznie zwrócić osobie uprawnionej.
    Gdy sie zatrzymuje rzeczy w drodze takiego przeszukania sporządza się
    protokół, w którym m.in. podaje się dokładną listę zatrzymanych rzeczy.Jeśli
    prawa zostały naruszone przysługuje zażalenie na postanowienie dotyczące
    przeszukania i zatrzymania oraz na inne czynności. Zażalenie wnosi się w
    terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

    Sandra

  • 3. Data: 2002-10-27 12:40:20
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

> [...]
    > przeszukania i zatrzymania oraz na inne czynności. Zażalenie wnosi się w
    > terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

    Oczywiscie tak stanowi prawo i tak wlasnie bylo.
    Bylo postanowienie o przeszukaniu, byl protokol przeszukania, bylo zazalenie
    na postanowienie oraz przeszukanie.
    Nie bylo natomiast postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow, a termin 7 dni
    od daty przeszukania juz dawno minal. Wiem tez, ze w przypadku niewydania
    postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow w ciagu 7 dni od daty przeszukania,
    prokuratura jest zobowiazana nakazac zwrot odebranych przedmiotow
    (tak przynajmniej interpretuje art. 230 p.§ 1 kpk). Ale interpretacja tego
    przepisu
    w ocenie prokuratury oczywiscie moze byc inna, gdyz mozna go rozumiec
    co najmniej w dwojaki sposob.

    Moje pytanie jest bardziej natury egzekucyjnej, anizeli prawnej. Chce
    pojechac
    na policje i stanowczo zazadac wydania nalezacych do mnie przedmiotow.
    Czym moge ich postraszyc, jezeli odmowia mi ich wydania?

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 4. Data: 2002-10-27 14:32:02
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik slawek <s...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:apgmr1$802$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > na postanowienie oraz przeszukanie.
    > Nie bylo natomiast postanowienia o zatrzymaniu przedmiotow, a termin 7 dni

    nie widziałam tego postanowienia może było w swej treści troszeczke
    inaczej zredagowanie
    i nie było postanowienia dosł. o zatrzymaniu a postanowienie o "
    przeszukaniu i zatwierdzeniu zatrzymania "
    jesli nie było zatwierdzenia zatrzymania obowiazkiem jest zwrócic zatrzymane
    rzeczy...

    tak? a jaka np.?

    Sandra

  • 5. Data: 2002-10-27 16:13:25
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

> [...]
    > przeszukaniu i zatwierdzeniu zatrzymania "
    > jesli nie było zatwierdzenia zatrzymania obowiazkiem jest zwrócic

    Wlasnie.

    > Wiem tez, ze w przypadku niewydania
    > przeszukania,
    >
    > tak? a jaka np.?

    Art. 230.
    §. 1. Jeżeli zatrzymanie rzeczy lub przeszukanie nastąpiło bez uprzedniego
    polecenia sądu lub prokuratora, a w ciągu 7 dni od dnia czynności nie
    nastąpiło
    jej zatwierdzenie, należy niezwłocznie zwrócić zatrzymane rzeczy osobie
    uprawnionej.

    Oto moj wlasny tok myslowy w interpretacji tego przepisu.

    A. zatrzymanie rzeczy nastapilo bez uprzedniego polecenia = prawda
    B. przeszukanie nastapilo bez uprzedniego polecenia = falsz
    C. w ciagu 7 dni od dnia czynnosci nie nastapilo jej zatwierdzenie = prawda

    (A lub B) oraz C = (prawda lub falsz) oraz prawda = prawda

    czyli z tego wynika, ze
    "należy niezwłocznie zwrócić zatrzymane rzeczy osobie uprawnionej".

    A oto inny tok myslowy w interpretacji tego przepisu:

    Mianowice, zarowno punkt A, jak i punkt C mozna interpretowac
    w identyczny sposob. Punkt A mowi o poleceniu zatrzymania rzeczy,
    a punkt C o zatwierdzeniu czynnosci. Polecenie zatrzymania rzeczy,
    to nic innego, jak postanowienie o zatrzymaniu, a zatwierdzenie czynnosci,
    to nic innego, jak wydanie postanowienia o zatrzymaniu - maslo maslane :).
    Nie bede w tym miejscu dochodzil, w jaki sposob prokuratura moglaby
    interpretowac nieniejszy przepis i wykorzystac wskazana dwuznacznosc
    jako argumentacje tej interpretacji. Moje podejrzenia co do mozliwosci
    dwuznacznosci przepisu wysuwam tylko dlatego, iz mam wrazenie, ze
    cale to postepowanie przygotowawcze stanowi element szykany zainspirowany
    przez konkurencyjna firme w oparciu o nieprawdziwy donos o popelnieniu
    przestepstwa.
    Przygladajac sie od kilku tygodni temu postepowaniu coraz glebiej
    zaczynam sie utwierdzac w przekonaniu, ze nie toczy sie ono w sprawie,
    lecz przeciwko...
    Co wiecej, i to najbardziej mnie smuci, nie sposob nie zauwazyc, ze po
    jednej stronie stoi konkurencyjna firma, policja, prokuratura oraz uklady,
    natomiast po drugiej stronie niewinna ofiara szykany.
    Stad moje podejrzenia i dlatego chce odzyskac to co do mnie nalezy,
    a czego bezprawnie zostalem pozbawiony, z uwagi na brak jakichkolwiek
    przeslanek wskazujacych na popelnienie przestepstwa.

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 6. Data: 2002-10-27 22:32:02
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    Jeśli było postanowienie o przeszukaniu,
    to czynność ta nie wymaga zatwierdzenia.
    Powinieneś otrzymać kopię postanowienia
    o przeszukaniu od prowadzącego tę cznność.
    W takim przypadku nie wymaga też zatwierdzenia
    zatrzymanie rzeczy w toku przeszukania, gdyż
    taki jest cel tej czynności.
    Natomiast prowadzący postępowanie (prokurator
    lub policjant) powinien wydać następne postanowienie
    w przedmiocie dowodów rzeczowych, gdzie określa,
    które z zatrzymanych rzeczy uznaje za dowody
    rzeczowe w sprawie i podaje miejsce ich przechowywania.
    Na to postanowienie przysługuje zażalenie, jeśli
    nie zgadzasz się z zatrzymaniem rzeczy (art. 236 kpk).

  • 7. Data: 2002-10-27 23:50:05
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    > Jeśli było postanowienie o przeszukaniu,
    > to czynność ta nie wymaga zatwierdzenia.

    Nie mam na mysli zatwierdzenia przeszukania,
    lecz zatwierdzenie zatrzymania.

    > Powinieneś otrzymać kopię postanowienia
    > o przeszukaniu od prowadzącego tę cznność.

    Otrzymalem.

    > W takim przypadku nie wymaga też zatwierdzenia
    > zatrzymanie rzeczy w toku przeszukania, gdyż
    > taki jest cel tej czynności.

    Tak, ale tylko w terminie do 7 dni od daty przeszukania.

> [...]
    > które z zatrzymanych rzeczy uznaje za dowody
    > rzeczowe w sprawie i podaje miejsce ich przechowywania.

    Nie wydal, a mija juz trzeci tydzien od dnia przeszukania.

    > Na to postanowienie przysługuje zażalenie, jeśli
    > nie zgadzasz się z zatrzymaniem rzeczy (art. 236 kpk).

    Jesli otrzymam postanowienie, to bedzie i zazalenie, tutaj
    jednak sprawa jest bardziej skomplikowana z uwagi na
    zwloke prokuratury.

    Pozdrawiam
    i dziekuje
    Slawek.