    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przejecie zobowiazania/dlugu
    Date: Sun, 30 Aug 2009 22:49:20 +0200

    Liwiusz pisze:

    > Tylko że taka umowa pomiędzy A i C niewiele da, bo A nadal będzie
    > dłużnikiem B, natomiast nie będzie miał roszczenia do C, bo C będzie
    > zwolniony. Oczywiście jeśli C nie spłaci A, to A będzie mógł zapewne
    > żądać od C wykonania umowy albo jakiegoś odszkodowania (tak jak się
    > umówią), ale nie wydaje mi się, aby było proste.

    No nie wiem, w teorii taka konstrukcja jest przedstawiana jako klasyczny
    sposób na uproszczenie obrotu, w przypadkach gdy 3 osoby są względem
    siebie dłużnikami i wierzycielami. Nawet takie trójkąty się rysuje w
    podręcznikach;))

    C powinno zależeć na tym, żeby zapłacić, bo w ten sposób zwolni się ze
    zobowiązania wobec A. Jeśli jednak nie chce zapłacić, to moim zdaniem A
    jest w takiej samej sytuacji jak gdyby umowy nie zawierał, bo dojdzie od
    C tego, co mu się należy.

    > Ponadto C może wystawić weksel na rzecz A i spłacić nim zobowiązanie,
    > a A tym samym wekslem spłacić B. B będzie zatem w posiadaniu weksla
    > umożliwiającego dochodzenie należności od A i C, a A i C będą nawzajem
    > rozliczeni bez użycia gotówki.

    Zgoda, weksel jest rozwiązaniem bardzo dobrym, może nawet najlepszym.

    > Każda oferta jest jakąś ofertą :) Jeśli mam klub i ogłaszam, że
    > wpuszczam do niego tylko wybrane przeze mnie osoby, to też jest to jakaś
    > oferta, która powinna obowiązywać i nikt nie powinien nakazywać mi
    > wpuszczać każdego.

    Zgadzam się z tym, że obowiązku wpuszczania nie ma, ale jestem jeszcze
    bardziej radykalny, bo uważam, że nie ma to mowy o ofercie w rozumieniu
    prawa, ponieważ przez samo wejście do klubu nie dochodzi do zawarcia
    żadnej umowy (a dopiero przez np. kupienie sobie drinka przy barze albo
    zamówienie piosenki u didżeja za 10 zł).

    --
    kuba