  • 1. Data: 2002-07-18 16:05:53
    Temat: przedawnienie roszczeń
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    Od którego dokładnie momentu liczy się 3-letnie przedawnienie roszczeń
    związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (od nieistniejącej
    spółki cywilnej)? Kodeks cywilny mówi dokładnie: "Bieg przedawnienia
    rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Jeżeli
    wymagalność roszczenia zależy od podjęcia określonej czynności przez
    uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie
    stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony podjął czynność w najwcześniej
    możliwym terminie." Co to dokładnie oznacza - dzień, w którym roszczenie
    stało się wymagalne - tzn np. dzień wystawienia faktury z terminem zapłaty,
    wezwania do zapłaty, czy może sądowy nakaz zapłaty?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2002-07-18 16:14:51
    Temat: Re: przedawnienie roszczeń
    Od: Goomich <g...@S...SPAM.wp.pl>

    "ewa" <e...@p...gazeta.pl> naskrobał/a w

    > Co to dokładnie
    > oznacza - dzień, w którym roszczenie stało się wymagalne

    To oznacza dzień, w którym możesz wymagać zapłaty.
    Na przykładzie
    gdyby strony umówiły się, że dłużnik zapłaci fakturę np. piętnastego, to
    to jest właśnie dzień, w którym roszczenie stało się wymagalne i od tego
    dnia zaczyna biec termin przedawnienia.
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@S...SPAM.wp.pl UIN: 6750153 ftp://b3d:b...@2...97.45.36
    I didn't fight my way to the top of the food chain to be a vegetarian.

  • 3. Data: 2002-07-18 16:55:12
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    Serdeczne dzięki, pozwolę sobie jeszcze zadać parę pytań. Sprawa jest
    następująca: parę lat temu rozwiązana została umowa spółki cywilnej z
    nieuczciwym wspólnikiem. Kupił na spółkę telefon komórkowy (on imiennie
    zawarł umowę z Polską Telefonią Cyfrową i on korzystał z telefonu). Nie
    płacił rachunków, do mnie - exwspólnika nie dochodziły żadne monity i
    wezwania do zapłaty. Nagle przyszedł z sądu odpis pozwu PTC wraz z nakazem
    solidarnej zapłaty (co jest dość śmieszne, bo wspólnik do dziś przede mną
    się ukrywa). Daty są następujące (myślę, że to ważne);

    1. rozwiązanie umowy z Erą, stanowiące jednocześnie jej ostateczne wezwanie
    do zapłaty - 10.12.1998

    2. pozew z Sądu Rejonowego Wydz. Gospodarczy w postępowaniu nakazowym o
    wydanie nakazu zapłaty - 15.07.1999

    3. sądowy nakaz zapłaty - 24.04.2001.... szedł ponad rok (!), odebrany
    został 15.07.2002.

    Która data mnie wiąże? Chyba ostatnie wezwanie do zapłaty z Ery?

    Jeśli tak, to co robić? Napisać do sądu i do PTC, że roszczenia się
    przedawniły?

    Będę ogromnie wdzięczna za odpowiedź i przepraszam za tak szczegółowe
    pytania...

  • 4. Data: 2002-07-18 17:45:03
    Od: Goomich <g...@S...SPAM.wp.pl>

    > Która data mnie wiąże? Chyba ostatnie wezwanie do zapłaty z Ery?

    Nie, obowiązuje nakaz sądowy

    > Jeśli tak, to co robić? Napisać do sądu i do PTC, że roszczenia się
    > przedawniły?

    Nie przedawniły się. Teraz po podjęciu dochodzenia roszczenia, bieg
    przedawnienia rozpoczął się na nowo.
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@S...SPAM.wp.pl UIN: 6750153 ftp://b3d:b...@2...97.45.36
    I love cats ... dead ones

  • 5. Data: 2002-07-18 18:06:45
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    I nie jest istotne to, że od momentu zaistnienia sytuacji do dostarczenia
    nakazu upłynęły 3 lata???

  • 6. Data: 2002-07-18 18:28:34
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    In article <ah6vt4$rv5$1@news.tpi.pl>, e...@p...gazeta.pl says...
    > I nie jest istotne to, że od momentu zaistnienia sytuacji do dostarczenia
    > nakazu upłynęły 3 lata???

    Nie. Podjecie dochodzenia roszczen przez uprawnionego przerywa bieg
    terminu przedawnienia.
    --
    Pozdrawiam,
    Daniel

  • 7. Data: 2002-07-18 18:33:16
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    Tzn chodzi o to, że od momentu ostatniego przedsądowego wezwania do zapłaty
    przez Erę, do dostarczenia sądowego nakazu zapłaty minęły ponad 3 lata. Z
    tego co Pan napisał wynika, że znaczenie ma tu data wydania nakazu, a nie
    jego dostarczenia do mnie. Nakaz szedł ponad 1, 5 roku! I jak tu nie
    psioczyć na polski wymiar sprawiedliwości...

    I jak mam solidarnie zapłacić ze wspólnikiem, skoro on się ukrywa?

  • 8. Data: 2002-07-18 20:56:01
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    Proszę, niech mi ktoś wyjaśni - w jakiej sytuacji może zajść owe
    przedawnienie po 3 latach??? Jak na trzy lata wszyscy o wszystkim zapomną???

  • 9. Data: 2002-07-19 07:04:39
    Od: Marcin <s...@f...id.pl>

    ewa oznajmił::
    > Od którego dokładnie momentu liczy się 3-letnie przedawnienie roszczeń
    > związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (od nieistniejącej
    > spółki cywilnej)?

    jakich roszczeń?
    rozliczeń między wspólnikami, czy związanych z prowadzoną działalnością
    (np. zapłata za kupiony towar, etc.)

    --
    nie VIm po co mi taka głupia sygnaturka.

  • 10. Data: 2002-07-19 07:15:03
    Od: "ewa" <e...@p...gazeta.pl>

    chodzi o roszczenia osób trzecich wobec spółki, związanych z działalnościa
    gosp. prosze przeczytac moja 1 odp. na odp. goomicha - tam jest najwiecej
    szczegolow.

    pozdrawiam
    ewa