    From: "michał" <michał@wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: procedura sądowa
    Date: Sat, 12 Oct 2002 08:54:20 +0200

    > Podaj dokładnie jaką treść ma wyrzeczenie SA. Jeśli jest to sprawa jedynie
    > zakresu wysokości wpisu - to niestety na orzeczeniu SA koniec.

    Orzeczenie SA brzmi: '... postanawia: zmienić zaskarżone postanowienie w ten
    sposób, że zwolnić częściowo od kosztów sądowych xxxxx od wpisu od pozwu
    ponad kwotę 15 000 zł. '
    Od tego postanowienia złożyliśmy zaskarżenie i otrzymaliśmy kolejne pismo
    SA, które odrzuciło zażalenie ' albowiem na postanowienie Sądu
    Apelacyjnego - Sądu II instancji środek odwoławczy nie przysługuje'
    Tak, chodziło nam ( tzn. ojcu i mnie) tylko o zniesienie kosztów sądowych,
    tylko tego się domagaliśmy. Mam pytanie. Czy nie przysługuje nam odwołanie
    do Sądu Najwyższego? Tak pytam, nie mam pojęcia.Z gory dziekuje za
    odpowiedz.

    > Czasem - jeśli nie grozi przedawnienie - można rozdrobnić roszczenie i
    > zamiast dochodzić od razu około 250000,- zł jak w Twoim przypadku, wnieść
    > mniejszą sumę zaznaczając przy tym rozdrobnienie roszczenia.

    No własnie, tutaj tez jest pewien problem. Moze ja to przedstawie
    dokładniej: Byl akt notarialny ( umowa sprzedazy ) z dnia 23.IX.1975 roku.
    Sprzedażą nie zosatal objety jednak pewien fragment ziemi, ale ten fragment
    został również przejęty przez instytucje panstwowa wraz z zakupioną ziemią.
    Grunt ten, ktory jest własnościa mojej rodziny ( księga wieczysta z wpisem
    naszego nazwiska) jest obecnie zabudowany i użytkowany przez tą instytucję.
    Sąd Apelacyjny w uzasadnieniu wpisał: ' nadto zwlekanie z wytoczeniem
    procesu może spowodować przedawnienie roszczenia pieniężnego, gdyż powod
    dochodzi wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości za okres 10
    lat.'
    Co to oznacza, że 'zwlekanie z wytoczeniem procesu może spowodować
    przedawnienie roszczenia pieniężnego'. Czy złozenie pozwu do sądu, albo
    złożenie pisma o zwrot gruntu do tej instytucji , nie powinien zawiesic
    funkcjonowania instytucji jaką jest przedawnienie? Czy jednak okres w jakim
    przedawnienie ulega zawieszeniu rozpoczyna sie w momencie rozpoczecia
    procesu?
    Nadmieniam, ze chcemy pieniadze za a) grunt b) 10 letnią dzierzawe c) za
    dalsze korzystanie z gruntu ( tj. od momentu złozenia pisma do Sądu)
    Czy któreś z powyższych jest bez sensu?
    OK, wiecej nie pytam, bo nie chcę zameczac grupe :-). Bylbym bardzo
    wdzieczny za pomoc, szkoda byloby, gdyby przepadło sporo pieniedzy.

    > Można również skorzystać ze zwolnienia od kosztów w całości lub w części
    > (art. 113 k.p.c.)
    > Pozdr. - PB

    tak, ale dla mnie obecnie jest bez znaczenia czy mam zaplacic 34 tys, czy
    15. Nie mam żadnej z tych kwot.
    Dziekuje za pomoc