    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem z dłużnikiem
    Date: Sat, 15 Feb 2003 08:52:15 +0100

    > Może najpierw wyślij mu poleconym za potwierdzeniem odbioru wezwanie do
    > zapłaty. Daj mu w tym poleceniu jakiś czas, np 10-14 dni i napisz że jeśli
    > nadal będzie niegrzeczny (tj nie spłaci w podanym czasie) to wtedy
    > skierujesz sprawę do sądu i wyegzekwujesz z odsetkami.

    Na przyszłość zanim uczynisz ten krok zapoznaj się z przepisami
    ułatwiającymi egzekucje takiej pożyczki.

    Art. 485. § 1. Sąd wydaje nakaz zapłaty, jeżeli powód dochodzi roszczenia
    pieniężnego albo świadczenia innych rzeczy zamiennych, a okoliczności
    uzasadniające dochłodzone żądanie są udowodnione dołączonym do pozwu:

    1) dokumentem urzędowym,

    2) zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem,

    3) wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu
    długu,

    4) zaakceptowanym przez dłużnika żądaniem zapłaty, zwróconym przez bank i
    nie zapłaconym z powodu braku środków na rachunku bankowym.

    § 2. Sąd wydaje również nakaz zapłaty przeciwko zobowiązanemu z weksla,
    czeku, warrantu lub rewersu należycie wypełnionego, których prawdziwość i
    treść nie nasuwają wątpliwości. W razie przejścia na powoda praw z weksla, z
    czeku, z warrantu lub z rewersu, do wydania nakazu niezbędne jest
    przedstawienie dokumentów do uzasadnienia roszczenia, o ile przejście tych
    praw na powoda nie wynika bezpośrednio z weksla, z czeku, z warrantu lub z
    rewersu.

    § 3. Sąd może wydać nakaz zapłaty, jeżeli bank dochodzi roszczenia na
    podstawie wyciągu z ksiąg bankowych podpisanego przez osoby upoważnione do
    składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych banku i
    opatrzonego pieczęcią banku oraz dowodu doręczenia dłużnikowi pisemnego
    wezwania do zapłaty.

    § 4. Dopuszczalne jest dołączenie odpisów dokumentów, o których mowa w § 1,
    jeżeli ich zgodność z oryginałem jest poświadczona przez notariusza albo
    występujących w tej sprawie adwokata lub radcę prawnego. Jeżeli nie
    dołączono oryginału weksla lub czeku albo dokumentów określonych w § 3,
    przewodniczący wzywa powoda do ich złożenia pod rygorem zwrotu pozwu na
    podstawie art. 130.