eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób › Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    Date: Tue, 23 Oct 2007 15:26:00 +0200

    On Tue, 23 Oct 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > IMO może byc twórcze.

    Ale niżej się ze mną zgadzasz, ze jednak nie ;)

    > Zdajesz sobie sprawę, ile w takim (porządnym)
    > zdjęciu jest parametrów, które trzeba określić kierując sie albo
    > wiedzą, albo intuicją zawodową?

    Tak. Ile parametrów trzeba uwzględnić aby ściana stawiana przez
    murarza stała prosto? Właśnie o ową wiedzę idzie.
    Mi się wydaje, że w zakresie zdjęć kwalifikacje są mylone z twórczym
    działaniem, a IMO to dwie zdecydowanie różne rzeczy :)
    Tak, fotograf który za takie zadanie się zabiera powinien byc wysoko
    kwalifikowanym fachowcem.
    W szczególności ma jak najmniej "dodać" wskutek zdjęcia (rozumianego
    jako kompletna obróbka).
    Świadomość "jak działa światło" w żadnym wypadku nie stanowi
    "twórczości", to jest wiedza właśnie! Twórczością jest zmuszenie
    tegoż światła, aby oddało wizję fotografa. Ale tu wizji nie ma,
    jest konkretny efekt: "ma być możliwie wierna kopia".
    A umiejętność wykorzytania światła tak, aby NIE powodowało widocznych
    różnic kopii od oryginału to jest "porządne rzemiosło", niezależnie
    czy z wiedzą czy bez :), ale również nie "twórczość".
    Równie dobrze inżynier wdrażający gotowe oprogramowanie może
    żądać praw do "twórczości". Jak sporządzi OPIS tego wdrożenia, to
    ów opis będzie "twórczy" - ale samo wdrożenie nijak. Zwykłe
    rzemiosło. IMO :)

    > Inżynierskiego, czyli nie jest utworem artystycznym.

    Ano właśnie o tym mówię.

    Trzeba umieć dopilnować:
    - równomiernego kątowo i równomiernego widmowo oświetlenia
    - traktowania przedmiotu zdjęcia tak aby go nie uszkodzić (jakiś
    geniusz może wpaść na pomysł że halogeny mają dobry rozkład
    widma)
    - stabilnego mocowania/położenia przedmiotu i aparatu
    ...i tak dalej.
    ŻADEN z tych elementów, jeśli zdjęcie ma być wiernym odwzorowaniem
    innego zdjęcia czy obrazu, wręcz nie może być "twórczy".

    pzdr, Gotfryd