    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [prawo bankowe i spadkowe] - pełnomoctnictwo a śmierć
    Date: Thu, 18 Mar 2010 13:20:20 -0500

    latet wrote:
    > Witam,
    >
    > Jak to jest, powiedzcie mi proszę w świetle obowiązująćego prawa
    >
    > Osoba X upoważnia osobę Y do przeprowadzania wszelkich operacji na swoim
    > koncie. Pewnego dnia osoba X nagle umiera. Czy przelanie czy wyplacenie
    > wtedy przez osobą Y pieniędzy jest legalne?
    > Innymi słowy - czy pełnomocnictwo nie wygasa w chwili śmierci właściciela?

    Wygasa, chyba, ze w pełnomocnictwie zaznaczono inaczej.

    > A jeśli wygasa, to co można zrobić? Co się staje z pieniędzmi, gdy
    > umiera właściciel konta? Słyszałem nawet takie skrajne teorie, że po
    > prostu bank je wchłania i przepadają. Czy pełnomocnik nie
    > może wtedy nic zrobić?

    Pełnomocnik nic nie moze zrobic, bo nie jest juz pełnomocnikiem.
    Wlascicielem pieniedzy staja sie spadkobiercy.
    Bank wyda im kase po przedstawieniu orzeczenia sadu/pisma od notariusza
    o stwierdzeniu nabycia spadku.
    Wyjatkiem jest zapis na wypadek smierci.

    > A co jeśli pełnomocnikiem jest np. żona, lub inny członek rodziny, który
    > prawnie
    > dziedziczy po zmarłym? Czy to coś zmienia?

    Połowa kasy na koncie jest jej.
    Bank po otrzymaniu informacji o smierci wspolposiadacza blokuje polowe
    srodkow.
    Druga polowa bedzie do dyspozycji po przedstawieniu dokumentu o nabyciu
    spadku. Oczywiscie propocjonalnie do udzialu w spadku jesli nie jest
    jedynym spadkobierca.

    > Na pewno WSPÓLNY rachunek dwojga osób jest dobrym zabezpieczeniem na
    > wypadek
    > śmierci jednego z nich, ale czy tak samo jest z pełnomocnictwem?

    w pełnomocnictwie mozna zastrzec, ze pełnomocnictwo nie wygasa w
    przypadku smierci, z tym, ze dysponuje sie i tak pieniedzmi
    spadkobiercow i trzeba sobie zdawac sprawe z tego, ze trzeba sie bedzie
    rozliczyc o ile zadysponuje sie "nie swoja" czescia.