  • 1. Data: 2005-07-04 12:21:12
    Temat: prawa majatkowe a przerabianie komercyjne dziel sztuki
    Od: "Piotr Nalewajko" <w...@o...pl>

    Witam

    Czy jest możliwe czerpanie korzysci finansowych z przerabiania dziel i
    grafik światowej sztuki.
    M. in. znanych artystow takich jak np. Claude Monet James Lee, Diane
    Romanello, EGIDIO ANTONACCIO, James Lee np. na przerabianie jego obrazów
    ma wyłączność pewna amerykańska firma Czy potrzebne jest do tego posiadanie
    praw majatkowych do tych dziel?

    Czy jest potrzebna zgoda tego malarza na przerabianie jego dziel w celach
    komercyjnych?

    A jeśli tak to czy zdobycie takich praw majątkowych jest możliwe i w jaki
    sposób się to odbywa?

    Osoba która przerabia te dziela twierdzi. ze posiada pełne prawa autorskie i
    majątkowe do oferowanych

    przez siebie obrazkow chociaz z gory wiadomo ze sa to tylko przerobki obcych
    dziel.

    Dziekuje z gory za odpowiedzi.

    Pozdrawiam

    Piotr Nalewajko

  • 2. Data: 2005-07-04 12:42:13
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Piotr Nalewajko <w...@o...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Witam
    >
    > Czy jest możliwe czerpanie korzysci finansowych z przerabiania dziel i
    > grafik światowej sztuki.

    Jest.
    wiele rzeczy jest możliwych, co nie znaczy, że zgodnych z prawem

    > M. in. znanych artystow takich jak np. Claude Monet James Lee, Diane
    > Romanello, EGIDIO ANTONACCIO, James Lee np. na przerabianie jego
    > obrazów ma wyłączność pewna amerykańska firma

    ?????
    Możesz coś dodać? Jak uzyskali wyłączność na przerabianie? Co rozumiesz
    przez przerabianie?

    Czy potrzebne jest do
    > tego posiadanie praw majatkowych do tych dziel?

    Nie - potrzebna jest zgoda tworcy na zmianę kształtu dzieła - to sa prawa
    osobiste

    > Czy jest potrzebna zgoda tego malarza na przerabianie jego dziel w
    > celach komercyjnych?

    Twórcy przysługuje prawo do strzeżenia nienaruszalności treści i formy
    utworu. Może to prawo wykonywać, ale nie musi, może zgodzić się na
    przeróbki.
    Wszystko zależy od zakresu zmian. Jeżeli można mówić, że powstaje
    opracowanie utworu, to wówczas mamy nowy przedmiot prawa autorskiego, ale na
    wykorzystanie komercyjne musi sie zgodzić twórca utworu pierwotnego (
    zwyjątkami z art. 2 ust 2).
    Moze też byc tak, ze powstaje nowy utwór tylko inspirowany poprzednim.
    Granice są płynne i ocenne. zawsze trzeba patrzeć in casu.

    > A jeśli tak to czy zdobycie takich praw majątkowych jest możliwe i w
    > jaki sposób się to odbywa?

    Trzeba znaleźć obecnego właściciela/dysponenta tych praw i jego spytać

    > Osoba która przerabia te dziela twierdzi. ze posiada pełne prawa
    > autorskie i majątkowe do oferowanych

    Dżizas, w kólko ten durnowaty podział. Nie można dzielić na prawa autorskie
    i prawa majątkowe.
    Prawa autorskie dzielą się na osobiste i majątkowe.
    Majątkowe można zbyć. Osobistych nie - twórca co najwyżej może ich nie
    wykonywać i/lub upowaznić kogoś do ich wykonywania w imieniu twórcy.

    > przez siebie obrazkow chociaz z gory wiadomo ze sa to tylko przerobki
    > obcych dziel.

    Jeżeli ma zgodę twórcy pierwotnego dzieła, a sama wykonywała przeróbki,
    które można uznać za opracowanie, to ma pełnię praw

    Pzdr
    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2005-07-04 13:08:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <dabav3$mgs$1@inews.gazeta.pl>, Roman Rumpel wrote:
    > Piotr Nalewajko <w...@o...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Czy potrzebne jest do
    >
    > Nie - potrzebna jest zgoda tworcy na zmianę kształtu dzieła - to sa prawa
    > osobiste

    No na zmianę kształtu (o ile rozumiesz przez to opracowanie) to żadna
    zgoda nie jest potrzebna. Co innego jak sie zechce to rozpowszechnić. A i
    z wymienionych to już paru chyba trochę ponad 70 lat nie żyje...

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2005-07-04 14:17:25
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> dosć niespodziewanie
    napisał(a):

    > No na zmianę kształtu (o ile rozumiesz przez to opracowanie) to żadna
    > zgoda nie jest potrzebna. Co innego jak sie zechce to rozpowszechnić.

    To napisałem trochę dalej

    > A i z wymienionych to już paru chyba trochę ponad 70 lat nie żyje...

    OMR.
    Podałem przepis, gdzie to jest, więc nie chciałem już dopisywać