  • Data: 2008-12-18 13:38:59
    Temat: Re: prace naukowe w czasopismach a zakas publikacji
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    A pisze:
    > Witam,
    > Pracownik naukowy publikuje różne artykuły w czasopismach, jednak
    > niektóre z nich wymagają "zrzeczenia się praw autorskich" co ma
    > oznaczać, że autor nie może tego już nigdzie indziej publikować.

    Ściśle biorąc wydawnictwo nabywa autorskie prawa majątkowe do
    publikowanych artykułów. Autor zbywa te prawa, czyli później już ich nie ma.

    > I tu kilka pytań:
    > 1. Czy można wg polskiego prawa, zakazać publikacji takich prac?

    Można tak to określić - wydawnictwo, jako właściciel praw może
    przeciwstawiać się takiej publikacji, a autor przekazując ten artykuł do
    publikacji gdzie indziej narusza prawa wydawnictwa.

    > 2. przy założeniu, że można to czy jak to się ma do pracy doktorskiej,
    > która jest jakby opisem dokonań.

    A czy praca doktorska jest po prostu zbiorem artykułów? Czy w pracy
    doktorskiej będą wykorzystane te artykuły w całości lub znacznych
    fragmentach bez zmian?

    > 3. Opublikowanie tego samego co do zawartości merytorycznej (np.: te
    > same wyniki pomiarów) ale innego co do treści. Ubranie w inne słowa,
    > zmiana układu czy rozwinięcie lub skrócenie niektórych części przez
    > autora umożliwia ominięcie takiego zakazu?

    Pomiary, odkrycia i teorie naukowe itp nie są same w sobie chronione
    prawem autorskim ( ani żadnym innym). Chroniony jest sposób ich
    przedstawienia czyli właśnie słowa, układ itd.
    Oczywiście, ze napisanie tego inaczej będzie nowym utworem i nie ma
    wtedy ograniczeń co do tego utworu, wynikających z poprzedniej umowy.

    Innymi słowy: nawet jeżeli w ramach umowy z wydawnictwem zbywam prawa
    autorskie, to można na ten sam temat publikować w różnych miejscach
    różne artykuły, nie można jednak publikować w różnych miejscach tych
    samych artykułów

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl