  • Data: 2007-01-15 07:09:50
    Temat: Re: poslizgniecie-odpowiedzialnosc-429kcpliwo
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    T napisał(a):

    > Nie moge przyjac, ze masz racje, bo nie jestem o tym przekonana. no i wlasnie
    > mialam nadzieje, ze mnie przekonasz.

    Nie jestem teoretykiem, więc teorii nie zaprezentuje. (kam jest
    teoretykiem :), może spróbuje?)
    Według mnie bezprawność (bo rozumiem że o to tylko chodzi) II podmiotu
    jest pochodną obowiązku przyjętego w umowie.
    Zresztą to że obydwie osoby odpowiadają nie budzi wątpliwości w
    orzecznictwie (przeczytaj jeśli chcesz, ale raczej z uzasadnieniami):

    2003.04.16 wyrok SN II CKN 1466/00

    Nawet skuteczne powierzenie czynności osobie trzeciej, które na
    podstawie art. 429 k.c. zwalnia od odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną przez przedsiębiorstwo trudniące się zawodowo wykonywaniem
    danych czynności, nie wyklucza odpowiedzialności powierzającego za
    szkodę wyrządzoną jego własnym zaniedbaniem; najczęściej
    odpowiedzialność ta oparta będzie na art. 415 k.c.

    2003.02.19 wyrok SN V CKN 1681/00

    Bezprawność w rozumieniu art. 415 k.c. obejmuje swoim zakresem
    naruszenie przepisów prawa pozytywnego oraz zasad współżycia
    społecznego, a bezprawność zaniechania występuje wówczas, gdy istniał
    nakaz działania (współdziałania), zakaz zaniechania, czy też zakaz
    sprowadzenia skutku, jaki przez zaniechanie może być sprowadzony.

    > Do czego mi to potrzebne... powiedzmy, ze rozwazania sa czysto teoretyczne.

    Rozważania czysto teoretyczne mają sens tylko na uczelniach. A jak
    jesteś studentką to zwrócić się do odpowiedniego profesora.

    --
    @2007 Johnson