  • 1. Data: 2005-01-09 19:26:13
    Temat: Re: pomózcie - co zrobic? (dłuuugie)
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    Jak najbardziej masz podstawy prawne do tego, aby ta kanapa została ci
    wymieniona, a sprzedawca nie ma prawa takich bzdur ci opowiadać, za to sa
    kary i to dosc duze. Mozesz udac sie do Rzecznika Praw Konsumenta (liste
    masz tu: http://www.konsument.net4.pl/rzecznik.htm), jak by byli bardzo
    oporni. Wierz mi, że pozamiata u nich tak, że na długo im się odechce
    nabijania w butelke (przynajmniej w małopolsce zamiata :))

    A teraz do rzeczy...
    Możesz skorzystać z tzw "rękojmi" na podstawie: "Kodeks Cywilny art.
    556-582"

    Po pierwsze: masz do czynienia z wadą fizyczna
    "- rzecz nie ma właściwości, o istnieniu których sprzedawca zapewnił
    kupującego"

    Po drugie przysługuje ci prawo z tytułu rękojmi:
    "- Kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie w ciągu miesiąca (termin
    reklamacyjny) (...)"

    I teraz możesz żądac:
    "- Obniżenia ceny w stosunku do obniżenia wartości rzeczy ze względu na
    posiadaną wadę.
    - Dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Żądanie to przysługuje jednak w razie
    zakupu rzeczy oznaczonej co do gatunku, czyli takiej, która nie jest
    wyróżniona poprzez posiadanie jednostkowych, tylko sobie właściwych cech.
    Rzeczami oznaczonymi co do gatunku są np. buty, telewizor, meble czy
    samochód.
    - Usunięcia wady. Żądanie to przysługuje w razie zakupu rzeczy oznaczonej co
    do tożsamości, np. garnituru szytego na miarę. Żądanie to skuteczne jest w
    przypadku gdy sprzedawca jest zarazem wytwórcą rzeczy albo przynajmniej na
    podstawie pisemnego upoważnienia wytwórcy prowadzi naprawy i serwis."

    Korzystając z uprawnień z tytułu rękojmii możemy żądać zwrotu kosztów, które
    ponieśliśmy w związku ich dochodzeniem. Natomiast w razie reklamacji towarów
    o wadze powyżej 10kg lub o dużych rozmiarach kupujący nie ma obowiązku
    dostarczania ich do punktu handlowego sprzedawcy a odbiór odbywa się w
    miejscu i czasie wskazanym przez kupującego.
    Pozdrawiam i powodzenia :)
    Ajron

  • 2. Data: 2005-01-09 19:40:58
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ajron napisał(a):
> [...]
    >
    > A teraz do rzeczy...
    > Możesz skorzystać z tzw "rękojmi" na podstawie: "Kodeks Cywilny art.

    Jeśli jest konsumentem, to z rękojmi nie za bardzo. Ewentualnie
    niezgodność towaru z umową (ale nie widzę opisu problemu).

    KG

  • 3. Data: 2005-01-09 19:52:35
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    > Jeśli jest konsumentem, to z rękojmi nie za bardzo.

    A właśnie, że się mylisz :)

    Cytat z publikacji prawnej:
    "Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują _kupującemu_ w przypadku zawarcia
    umowy kupna-sprzedaży rzeczy, bez względu na rodzaj tej rzeczy i niezależnie
    od tego, czy została na tę rzecz udzielona gwarancja. Skorzystanie z rękojmi
    zależy od spełnienia kilku przesłanek (..) (ktore strescilem w poprzednim
    poscie i dotycza _konsumenta_)"

    "Zasady odpowiedzialności z tytułu rękojmi kształtują się inaczej w
    przypadku działalności przedsiębiorstwa dokonującego sprzedaży rzeczy osobie
    fizycznej, gdy jest ona _konsumentem_ i inaczej gdy osoba ta nabywa daną
    rzecz w celu związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Zasadą
    jest, iż jeżeli sprzedana rzecz ma wady, to kupujący może odstąpić od umowy
    albo żądać obniżenia ceny. Kupujący nie może jednak od umowy odstąpić od
    umowy wtedy, gdy sprzedawca niezwłocznie usunie wady. Jeżeli jednak rzecz
    była już wymieniona przez sprzedawcę lub też była już naprawiana, to
    kupujący może bez powyższych ograniczeń odstąpić od umowy albo żądać
    obniżenia ceny. Gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do
    gatunku, kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej
    samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z
    opóźnienia."

    Ajron.

  • 4. Data: 2005-01-09 20:03:47
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ajron napisał(a):
> [...]

    > zależy od spełnienia kilku przesłanek (..) (ktore strescilem w poprzednim

    Nie wiem co to za "publikacja prawna", ale od 1 stycznia 2003 roku w
    sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów o rękojmi. Zastąpiła
    ją odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową - ustawa z
    27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (...).
    Nawet jeśli rzecz została kupiona przed 1 stycznia 2003 i teoretycznie
    powinno się stosować przepisy o rękojmi, to termin jej obowiązywania
    dawno upłynął (poza szczególnymi przypadkami).

    KG

  • 5. Data: 2005-01-09 20:22:13
    Od: "Ajron" <a...@p...fm>

    > Nie wiem co to za "publikacja prawna"

    Publikacja pochodzi z serwisu www.e-prawnik.pl

    Calosc tej publikacji znajduje sie tutaj:
    http://mfi.pl/~iron/ochronakonsumenta.html

    Ajron.

  • 6. Data: 2005-01-09 20:42:22
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ajron napisał(a):
    > Publikacja pochodzi z serwisu www.e-prawnik.pl
    > Calosc tej publikacji znajduje sie tutaj:
    > http://mfi.pl/~iron/ochronakonsumenta.html

    No cóż, trzeba by do nich napisać. Aż dziwne, bo sądząc po dacie, to w
    miarę nowy tekst...
    Chociaż akurat w artykule ani słowa o konsumencie, to umieszczenie
    tekstu w dziale "ochrona konsumenta" jest mocno mylące.

    KG