    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: poglądy czy przestępstwo
    Date: Sat, 18 Feb 2006 15:37:48 +0100

    barakuda [###b...@p...onet.pl.###] napisał:

    > To dlaczego nie niemieckie skoro oni je zbudowali.

    Nie ja to powiedziałem, więc trudno mi powiedzieć czemu. Mogę się
    domyślać, że ktoś zauważył, że niemieckie obozy były w niemal całej
    Europie. Więc chcąc napisać / powiedzieć o niemieckich obozach
    znajdujących się w na terytorium Polski użył takiego skrótu.

    > Teraz chyba
    > przesadziłeś. Dodanie do rzeczownika "obozy" przymiotnika polskie i
    > jednoznacznie sugeruje ,że są to właśnie polskie obozy zbudowane i
    > "administrowane" przez Polaków.

    Nie jestem przekonany, czy tak jednoznacznie. Zwłaszcza dla osób
    znających historię na choćby podstawowym poziomie.

    > Jakoś nikt nie wpadnie na pomysł nazywać je francuskimi, czeskimi
    czy
    > włoskimi.

    Nie wiem. A na pewno nikt nie wpadł? Tak najprościej przez google. Na
    stronie http://olesnica.nienaltowski.net/WspomnieniaOsiedlen
    cow.htm są
    wspomnienia Polaków przebywających w czasie wojny w Oleśnicy lub w
    pobliżu. Jest tam mowa o "włoskim obozie" strzeżonym przez Armię
    Czerwoną. On raczej nie był ani zorganizowany, ani administrowany
    przez Włochów. Z kolei na stronie
    http://www.zgora.pl/muzeum/museion/listopad00/iza.ht
    m masz
    przykładowo wspomnienia opiewające "francuski obóz jeniecki". No i
    mamy również na stronie
    http://www.stosunki.pl/main294625520210,2,yisvp.htm wspomniany "czeski
    obóz w Letech" oraz wspomnienie o 50 innych znajdujących się w
    obszarze Protektoratu. Niektóre z nich przekształciły się nawet w
    "cygańskie", co dopiero powinno zdziwić, gdyby zastosować Twój punkt
    widzenia.

    Reasumując, to choć określenie "polskie obozy" może nie jest
    najszczęśliwsze, to w każdym razie nie robił bym z tego tragedii
    narodowej.

    > Weź po uwagę ,że o tych obozach uczą małe dzieci w szkołach,i co
    > mówią w Kanadzie - polski obóz w którym mordowano Żydów - i co
    pojedziesz
    > tam do Kanady i jak będziesz przekonywał najpierw dzieci ,a późnie
    już
    > dorosłych ,że to niezręczna gra słów ? A około dwóch lat temu
    widziałem
    > reportaż z pobytu młodzych ludzi z Izraela na terenie Oświęcimia.
    Wiesz co
    > mówiła młoda dziewczyna ,? : powiedział ,że dopiero teraz zrozumiała
    ,gdy
    > jej to dokładnie wyjaśniono ,że to niemiecki obóz zabudowany na
    terenie
    > Polski ,bo przeddtem myśłała ,że to polski obóz.

    Wiesz, ale trudno winić Polaków za niedostatki edukacyjne w innych
    krajach.