  • 1. Data: 2004-10-24 19:14:40
    Temat: podatek od wiernych
    Od: "volpert" <c...@o...pl>

    Tak sobie mysle, czy partie polityczne albo politycy nie
    powinni byc obowiazkowo ubezpieczeni od odpowiedzialnosci
    wzgledem Skarbu Panstwa z tytulu zlodziejstwa, korupcji
    i skutkow glupoty decydentow ...

    Podatek od wiernych zamiast Funduszu Kościelnego?
    PAP 13:40 (aktualizacja 16:04)

    Socjaldemokracja Polska chce, by Komisja Konkordatowa szybko zajęła się
    problemem dalszego istnienia lub ograniczenia Funduszu Kościelnego -
    oświadczył szef partii Marek Borowski. Według niego, należy odpowiedzieć na
    pytanie, czy Kościół sam nie powinien finansować wydatków pokrywanych przez
    budżet.

    Jeśli organizacje pozarządowe, a kościoły należy tak traktować, mają
    korzystać ze wsparcia budżetowego (...), to po pierwsze ich finanse muszą
    być jawne i po drugie musi być jasny cel (wydatków). Wydaje się, że, jeśli
    chodzi o Fundusz Kościelny, to tutaj jest zbyt wiele niewiadomych w tej
    chwili - ani nie znamy finansów kościołów, ani nie bardzo wiemy czy te
    pieniądze są im naprawdę potrzebne - argumentował Borowski w Sejmie.

    Zastrzegł jednak, że wszystkie sprawy dotyczące kościołów trzeba konsultować
    z zainteresowanymi. Dlatego SdPl skierowała 19 października do
    współprzewodniczącego rządowo-kościelnej Komisji Konkordatowej, ministra
    spraw zagranicznych Włodzimierza Cimoszewicza, list w tej sprawie. Ze strony
    kościelnej Komisji przewodzi bp Tadeusz Pieronek.

    W liście prosimy o to, aby Komisja Konkordatowa zechciała się w końcu
    zebrać. Zająć się, zgodnie z przepisami Konkordatu, całokoształtem związków
    natury finansowej pomiędzy państwem a kościołem, aby przedstawiła możliwe
    rozwiązania w tym zakresie - wyjaśniła szefowa klubu SdPl Jolanta Banach.

    Podatek od wiernych?

    Borowski pytany przez dziennikarza czy Komisja Konkordatowa miałaby
    odpowiedzieć na pytanie czy zlikwidować, czy nie Fundusz Kościelny, odparł:
    Myślę, że tak, taki powinien być koniec, albo ograniczmy np. tylko do
    pewnych kierunków. Dopingujemy tę komisję, aby się tymi sprawami szybko
    zajęła - zaznaczył.

    Pytany, co SdPl chciałaby dać kościołom w zamian za Fundusz odparł: Efekt
    może być taki, że nic w zamian, po prostu Fundusz Kościelny się przeżył. Ale
    może być też takie rozwiązanie, że można by to zastąpić jakimś podatkiem
    kościelnym od wiernych.

    Fundusz Kościelny, który powstał w 1950 r., miał być rekompensatą za ziemie
    kościołów przejęte przez państwo. Z Funduszu, finansowanego przez budżet,
    pokrywa się m.in. ubezpieczenia duchownych, którzy nie mają umów o pracę
    m.in. misjonarzy i członków zakonów kontemplacyjnych. Fundusz finansuje też
    działalność charytatywno-opiekuńczą, oświatowo-wychowawczą, remonty i
    konserwację zabytków sakralnych.

    Przywileje z ustaw kościelnych?

    Banach tłumaczyła, że, zdaniem Socjaldemokracji, dotychczasowe propozycje
    likwidacji Funduszu Kościelnego zgłaszane były bez głębszych analiz, a poza
    tym nie uwzględniały ograniczeń, które niesie Konkordat. Projekt ustawy
    zakładającej likwidację Funduszu Kościelnego został złożony w Senacie 29
    lipca. Podpisali się pod nim głównie senatorowie SLD i UP.

    Jak mówiła, Socjaldemokracja chce też ujednolicenia regulacji związanych z
    darowiznami na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, które można
    odpisywać od podstawy opodatkowania. Według Banach, obecne przepisy
    uprzywilejowują w tym względzie kościoły katolicki i prawosławny.
    Tłumaczyła, że chodzi o takie ujednolicenie, które oznacza zastosowanie,
    wobec wszystkich kościołów i związków wyznaniowych, regulacji zawartych w
    ustawach podatkowych. W ten sposób zlikwidowano by przywileje, które dają
    ustawy kościelne.

    Projekt do konsultacji

    Banach dodała, że projekt stosownych zmian klub SdPl wniesie do laski
    marszałkowskiej dopiero po konsultacjach ze wszystkimi kościołami i
    związkami wyznaniowymi. Według niej, w ubiegłym tygodniu wszystkie związki
    wyznaniowe i kościoły otrzymały ten projekt do konsultacji.

    Obecnie - jak powiedziała - przepisy dotyczące odpisów darowizn są różnie
    regulowane w przepisach podatkowych i w tzw. ustawach kościelnych.

    Według niej, w przepisach podatkowych darowizny odpisywane od dochodu są
    limitowane, a w ustawach tzw. kościelnych limitowane nie są. Poza tym -
    mówiła - darowizny na rzecz kościołów katolickiego i prawosławnego w
    ustawach kościelnych są nielimitowane, w odniesieniu do osób prywatnych i
    prawnych, a w odniesieniu do innych kościołów nielimitowany jest tylko odpis
    dla osób fizycznych, a prawnych już nie.

    Oprócz tego - zaznaczyła - związki wyznaniowe np. karaimski i muzułmański,
    pozyskują darowizny tylko na podstawie ustaw podatkowych, czyli nie mają
    żadnych przywilejów.

    Według Borowskiego, obecnie obowiązujące przepisy podatkowe stanowią, że
    limit odpisu wynosi 350 zł dla osób fizycznych i 10% dochodów dla osób
    prawnych. Zaś - jak mówił - przyjęta w piątek przez Sejm nowelizacja ustaw
    podatkowych 350 zł zamienia na 6% dochodów dla osób fizycznych, a zostawia
    bez zmian 10% dla osób prawnych. (mn)

  • 2. Data: 2004-10-24 19:15:47
    Temat: Re: podatek od wiernych
    Od: "volpert" <c...@o...pl>

    volpert wrote:
    > Tak sobie mysle, czy partie polityczne albo politycy nie
    > powinni byc obowiazkowo ubezpieczeni od odpowiedzialnosci
    > wzgledem Skarbu Panstwa z tytulu zlodziejstwa, korupcji
    > i skutkow glupoty decydentow ...

    przeprasza serdecznie bo mialo pojsc na p.s.p - przemeczenie ... :-(

  • 3. Data: 2004-10-24 19:48:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "volpert" <c...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przeprasza serdecznie bo mialo pojsc na p.s.p - przemeczenie ... :-(

    A na czym leży?

  • 4. Data: 2004-10-24 20:07:24
    Od: "volpert" <c...@o...pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "volpert" <c...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A na czym leży?

    na lozku ale jeszcze klika ... ;-)

    a tak serio to tekst z Wirtualnej Polski

  • 5. Data: 2004-10-24 20:38:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > na lozku ale jeszcze klika ... ;-)
    > a tak serio to tekst z Wirtualnej Polski

    Przepraszałeś, że chciałeś na psp wysłać. A ja to widzę właśnie na psp :-)

  • 6. Data: 2004-10-24 21:23:22
    Od: scream <s...@...pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Przepraszałeś, że chciałeś na psp wysłać. A ja to widzę właśnie na psp :-)

    psp != psp
    pl.soc.prawo != pl.soc.polityka :)

    --
    best regards,