    From: "Adam" <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Tue, 1 Jun 2004 11:03:59 +0200

    > 2. Podatek katastralny moze sluzyc wykupie nieruchomosci
    > za bezcen. Np. masz nieruchomosc warta 500.000,
    > ale klepiesz biede, zyjesz w dlugach. Jaki podatek
    > wtedy jestes gotow zaplacic? Pewnie niski.
    > Ale cena podatku wplywa na Twoja wartosc nieruchomosci.
    > Jak wycenisz wtedy wielkosc podatku katastralnego?

    Samemu to nic nie wyceniasz, rzeczoznawca będzie określał wartość rynkową
    nieruchomości i dopiero na podstwie jego opinii zostanie ustalona wartość od
    której będzie nalicznay podatek.
    A idea podatku katastralnego jest prosta: mamy dwie nieruchomości Ty 1000
    mkw. w centrum Warszawy, ja mam nieruchomość też o takiej powierzchni, tyle
    że na małej wiosce gdzie jest 100km do najbliższego miasta. (u mnie wartośc
    1 mkw to 5zł, u Ciebie 1500zł) W tej chwili podatek od nieruchomości płacimy
    taki sam. Jak będzie katastalny będzie tak, że ten kto ma więcej
    (nieruchomość o większej wartość) płaci więcej.

    > 3. Niby dlaczego ktos ma wyceniac nieruchomosc,
    > skoro nie zamierza jej sprzedawac?

    Wyceny są potrzebne do wielu rzeczy. W tym przypadku celem będzie ustalenie
    podstawy do określenia podatku katastralnego. Zresztą będzie to wszystko się
    na zlecenie urzędu i to gminy będą ponosiły koszty tych wycen.

    Adam