    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Tue, 1 Jun 2004 10:43:17 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0405311400020.-108003139@Athlon.p
    ortezjan.zabrze.pl...
    > Jakiś czas temu przy okazji dyskusji osoby zza granicy uprzedzały
    > "jak to u nich z podatkiem się skończyło" - chodzi o to że dość
    > szybko urzędnicy się orientują że dużą zaletą "katastralnego" jest
    > w miarę łatwa ściągalność..."no to podwyższymy"..."ale o trochę"...
    > "i tak trzydzieści razy" :>

    Tak dziala wlasnie panstwo.
    Najpierw wprowadza sie maly podatek niegrozny.
    A potem, gdy juz jest, to sie go podwyzsza.
    Dlatego tez Konstytucja powinna zawierac
    zakaz wprowadzania podatkow. Powinna definiowac
    dopuszczalne podatki (tylko poglowne),
    oraz zakazywac podwyzszania podatkow.
    Jak panstwo ma za malo pieniedzy - to
    musi nauczyc sie oszczedzac (np. zwolnic
    mase niepotrzebnych urzednikow).
    Nietrudno przewidziec ze wkrotce beda rosly
    podatki od odestek, od zyskow gieldowych itp
    Bo brama do tego juz jest otwarta.

    > Ech, ja tam przeciw "katastralnemu" z samej zasady nic nie mam.
    >
    > Ale pod warunkiem że stawki będą ustalone w wysokości i na
    > zasadach deklarowanych przez JKM :> (włącznie z prawem wywłaszczenia
    > - a rozszerzyłbym je :]) przez zapłatę oszkodowania w przykładowej
    > wysokości (JKM) 140% deklarowanej wartości...

    To jest bez sensu. JKM jakos chyba ma ciagoty
    lewicowe ;)
    1. Po co sa podatki?
    Podatki nie sa po to by je placic. Podatki nie
    sa po to by scigac pieniadze od tych co je maja.
    Podatki sa po to by utrzymac panstwo, ktore
    swiadczy nam uslugi (np. prawodastwo, bezpieczenstwo ...)
    Poniewaz korzystamy w rownym stopniu (mniej wiecej)
    to oplata za te usluge powinna byc jednakowa.
    2. Podatek katastralny moze sluzyc wykupie nieruchomosci
    za bezcen. Np. masz nieruchomosc warta 500.000,
    ale klepiesz biede, zyjesz w dlugach. Jaki podatek
    wtedy jestes gotow zaplacic? Pewnie niski.
    Ale cena podatku wplywa na Twoja wartosc nieruchomosci.
    Jak wycenisz wtedy wielkosc podatku katastralnego?
    3. Niby dlaczego ktos ma wyceniac nieruchomosc,
    skoro nie zamierza jej sprzedawac?

    System podatkowy musi byc prosty (bo jest tani
    i uczciwy).
    I placimy podatki nie dlatego, ze cos mamy,
    tylko za usluge panstwa, powolanego
    dla naszej wygody (wiem, wiem - to abstrakcja
    u nas...)

    WOJSAL