    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <51ddccc4$0$1229$65785112@news.neostrada.pl> <krlh8d$ela$1@dont-email.me>
    <51df13bb$0$1455$65785112@news.neostrada.pl> <krn9fo$gua$2@dont-email.me>
    <51df37ce$0$1446$65785112@news.neostrada.pl>
    <krndqf$3hp$1@node2.news.atman.pl>
    <51df4480$0$1263$65785112@news.neostrada.pl>
    <kroc51$u90$1@node2.news.atman.pl> <krod0o$he4$1@node1.news.atman.pl>
    <krodvd$i8s$3@node1.news.atman.pl> <kroh4f$3ns$4@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1307121647340.920@quad> <krpap9$hqm$1@node1.news.atman.pl>
    <krq2dj$as5$2@node1.news.atman.pl>
    <51e096dc$0$1468$65785112@news.neostrada.pl>
    <krr9tq$gg5$2@node1.news.atman.pl> <krra4l$h3s$1@node1.news.atman.pl>
    <krrb16$qe1$4@node2.news.atman.pl> <krrc48$iv1$1@node1.news.atman.pl>
    <krrcnn$jn0$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1307131649470.2288@quad>
    <krujed$qpe$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: pobicie, czy obrona?
    Date: Sun, 14 Jul 2013 19:01:53 +0200

    Użytkownik "hiki o!" <h...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:krujed$qpe$1@node1.news.atman.pl...
    > Dlaczego dziadek wyszedl gdy atak juz byl przerwany....
    > o z parw
    > To proste:
    > - dziedek jest powolny (w sensie wolniejszy)
    > - dziadek zareagowal na poczatku ataku, ale nie wyfrunal przez okno jak
    > superman, tylko mysial pokonac drogę od swojego lokum do wyjscia przed
    > blok, zamknac drzwi, uwiazac psa na smyczy, zejsc (z ktoregoś piętra).
    >
    > Poniewaz nie jest supermenem, dotarl na miejsce zdarzenia gdy intruz juz
    > przestal sie awanturowac pod drzwiami.

    No i dotąd jest OK! Z tym, ze skoro juz nie byłopodstaw do interwencji,
    topowinien pozostac przed tą klatką. Gdyby nasz młodzieniec próbowałwrócić,
    to wezwać go do zachowania zgodnego z parwem, a gdzyby mimo to nadal chciał
    kopać te drzwi, to próbować ująć. Prawo do walenia kijem nabywałdopiero,
    gdyby chłopak próbował go zaatakować realnie.

    > Chcialem zauwazyc, ze jak na ulicy jest bójka zauwazona przez monitoring,
    > to policja nie zjawia się w 15 milisekund.

    Co nei daje przypadkowym świadkom automatycznie prawa do pozabijania
    uczestników zajścia.

    > Podobnie jak dziadek, musza dotrzec na miejsce zdarzenia. Czy to znaczy,
    > ze jak dotrą gdy juz sie przestaną bić to sprawy nie ma i po prostu
    > popatrza i odjezdzaja? Czy jednam mimo pewnego czasu podejmuja dzialania
    > i np. scigaja niedobrych.

    Jak policjanci przyjadą i strony już nie beda się biły, to nie mają prawa
    rzucać sie z pałkami na sprawców.

    > Wiem, dziadek to nie policja.

    W tym konkretnym wypadkunie ma to nic do rzeczy. Policjant w tej sytuacji z
    nagrania też nie miałby prawa używać pałki.

    > Ale chodzi mi o czas reakcji - dlaczego dziadek nie wyskoczyl z kijem w
    > momencie 15 milisekunfd po kopnieciu przez intruza w drzwi.

    Jakby wyskoczył, to też nie miałbyn prawa lać napastnika tylko dlatego, że
    ten wcześniej kopał drzwi.

    > Nie wyskoczyl nagle, bo nie ma teleportera.

    > Dlatego zaznaczylem, ze mamy video bez audio, oraz nie znamy zeznan
    > swiadkow (np. mieszkancow) - wiec obraz jest niepelny i w dyskusji takiej
    > jak tutaj nie nalezy wykluczac audio i zeznan a opierac sie jedynie na
    > niemym kinie.

    Nie wyobrażam sobie, co by w tym audio musiało być, co by uzasadniało atak
    na tego wyrostka. Może jego oświadczenie, że jest terrorystą i założył
    bombę i że zaraz naciśnie przycisk, by wysadzić blok by uzasadniło atak na
    człowieka. Ale to mało prawdopodobne.

    > Pisalem rowniez, ze nie wiemy co intruz zrobil w klatce gdzie byl przez
    > chwile. Byc moze zrobil cos, co sklanialo do interwencji wlacznie z
    > zatrzymaniem obywatelskim.

    Ale zatrzymanie obywatelskie nie polega na laniu po głowie pałką.
    Zwłąszcza, że wszystko wskazuje na to, że sprawca nie miał zamiaru uciekać.

    > Tak, w sensie j.w. - ze z video wiemy malo.

    > Gdyby nasz wymiar sprawiedliwosci dawal jasny przekaz "zero tolerancji
    > dla chuliganstwa" to moze byloby inaczej. Moze dziadek zamiast wychodzic
    > do chuliganow z kijem, raz po raz, dzwonilby na Policje. Bo wierzylby, ze
    > pomogą.

    No i tu sie z Tobą zgodzę wrzeszcie. Ale to nadalnie dawało prawa do ataku
    na chłopaka, a co najwyżej tłumaczy powód zachowania.

    > Moze obrona konieczna (dziadek sie bronil, wlasnosci bronil, bronil
    > wspollokatorow). Pamietajac o tym co pisalem o szybkosci pojawienia sie
    > dziadka.
    >
    > Idealnie byloby gdyby zaczal palowac mlodego 15 milisekund po kopnieciu,
    > wtedy nie byloby, ze napad, tylko ze bronil.

    Nadalby nie było. Nie było, bo nie można poświęcać w obronie koniecznej
    dobra wyższego (Życie, zdrowie), by bronić mniejszej wagi (mienie).

    > Napastnik oddal, powalil, i dopierdolil staremu facetowi, tak, ze tamten
    > sie juz nie podniosl.

    Ryzyko dziadka, który decydując sie na popełnienie prezestępstwa powinien
    brać pod uwagę, że ofiara może być sliniejsza po prostu.