    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pjany kierowca
    Date: Tue, 18 May 2004 16:33:25 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc163.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Dariusz Młyński" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:40a9b834$1@news.home.net.pl...

    > 1. Na jakim etapie sprawy mogę występować jako oskarżyciel posiłkowy ? -
    nie
    > chcę dopuścić by dostał wyrok w zawieszeniu. Takich trzeba eliminować ze
    > społeczeństwa.

    Jeśli nie był karany, to na bezwarunkową karę pozbawienia wolności ma
    niewielką karę. Choćbyś nie wiem co robił. Chyba, że spowodował u kogoś
    śmierć albo ciężkie obrażenia, to może by ewentualnie przeszło.

    No a oświadczenie, że chcesz zostać oskarżycielem posiłkowym możesz złożyć
    na upartego już teraz. Z reguły robi się to po otrzymaniu z prokuratury
    powiadomienia, że akta poszły do sądu. Tam jest odpowiednie pouczenie.
    Zresztą jak żona będzie przesłuchiwana to powinna dostać stosowne
    pouczenie na piśmie. No bo formalnie ona będzie mogła być tym
    oskarżycielem.

    > 2. Czy do jazdy po pijaku można dołożyć spowodowanie zagrożenia w ruchu
    > lądowym ?

    Można.

    > 3. Czy firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania z jego
    OC ?

    Nie. Ty dostaniesz odszkodowanie. Ale po stwierdzeniu, że była jego wina,
    o czym dalej.

    > 4. Czy policja może odmówić podania jego Imienia i nazwisko, numeru
    polisy
    > OC, firmy ubezpieczeniowej.

    Może gość nie miał OC, albo nie miał przy sobie. Napisz pismo do Komendy i
    złóż na dzienniku podawczym. Odpowiedzieć muszą.

    > 5. Czy stwierdzenie faktu, że był winien kolizji nastąpi dopiero po
    sprawie
    > karnej czy można to stwierdzić już teraz.

    Musisz rozgraniczyć sprawę kolizji i jazdy po alkoholu. Jeśli to była
    kolizja, czyli nikt nie doznał obrażeń, to gość będzie osobno odpowiadał
    za spowodowanie kolizji (wykroczenie), a osobno za jazdę po alkoholu
    (przestępstwo). Co do spowodowania kolizji, to są trzy możliwości w tym
    wypadku. Albo gość Ci sam napisze oświadczenie, że jest winny (jak
    oczywiście wytrzeźwieje) i wówczas z tym oświadczeniem maszerujesz do
    ubezpieczyciela nie czekając dalszy bieg sprawy, bo co Cię on obchodzi.
    Albo policjant nakłada na gościa mandat karny i wówczas po jego przyjęciu
    przez sprawcę staje się winny (no ale to również po wytrzeźwieniu).

    Ewentualnie gość nie przyjmuje mandatu, albo nie jest on mu proponowany,
    albo spowodował u kogoś ciężkie obrażenia - i wówczas musisz czekać na
    wyrok. W dwóch pierwszych wypadkach jest to wykroczenie, więc powinno iść
    szybko, ale w trzecim to przestępstwo, a więc może to dość sługo trwać.