    From: "lucky luck" <l...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pirackie programy, wizyta policji i syn-kretyn
    Date: Mon, 28 Apr 2003 21:31:12 +0200

    Użytkownik "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:Fgera.63227$v62.667878@news.chello.at...
    > Użytkownik <h...@o...pl> napisał w wiadomości
    > (...)
    > >
    > Myslę, że to podchodzi pod art. kk:
    >
    > Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    > podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    > § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    >cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Ten artykul to predzej do tego sprzedawcy sie raczej nadaje.
    A nie jest przypadkiem tak, ze program jest utworem i winno sie do niego
    stosowac w pierwszej kolejnosci przepisy o prawie autorskim?
    v: http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/aut0319.html
    O ile dobrze zrozumialem to glownym zmartwieniem jest fakt nabycia i
    posiadania (bo zwielokrotniania i rozpowszechniania i celu osiagniecia
    korzysci
    majatkowej to tam zdaje sie nie bylo)
    "(Rozdz 14)
    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub
    ^^^^^^
    pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
    lat 5.
    2. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust. 1,
    organizuje lub nią kieruje,podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat
    5.
    3. Jeżeli na podstawie towarzyszących okoliczności sprawca przestępstwa
    określonego w ust. 1 lub 2 powinien i może przypuszczać, że przedmiot został
    uzyskany za pomocą czynu zabronionego, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."

    Nie jestem przekonany czy to wszystko, ale wydaje mi sie, ze z braku
    dodatkowych przeslanek (osiaganie korzysci, zrodlo dochodu) w zasadzie nic
    mu nie grozi. Oczywiscie jesli w momencie zakupu nie byl swiadom ze to pirat
    /ust. 3/ (szczerze mowiac widzac oferte za 20 zl programu wartego 200 zl
    malo to prawdopodobne, choc chyba dosc trudne do udowodnienia ;-)

    -
    lucky luck