  • 1. Data: 2007-04-11 19:56:17
    Temat: pijacy uszkodzili samochód - prokuratura nie widzi podstaw do skarżenia?
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Witam i proszę kogoś bardziej kompetentnego w zawiłościach polskiego wymiaru
    sprawiedliwości o wyjaśnienie następującej sprawy.
    Szarpiący się i okładający pięściami na moim samochodzie pijaczkowie urwali
    w nim lusterko i powgniatali nadkole. (Ogólne straty wg wyceny warsztatu
    1020,00 zł.)
    Wezwana policja przerwała tę "zabawę" i spisała notatkę służbową. Ponieważ
    żaden nie wnosił przeciwko drugiemu skargi - dalszych czynności nie podjęła.
    Mnie natomiast poradzili wniesienie prywatnego aktu oskarżenia. Jeden ze
    sprawców uszkodzeń samochodu z własnej inicjatywy zwrócił mi połowę
    zapłaconej kwoty. Drugi nie chce na ten temat rozmawiać. Wniosłem przeciwko
    niemu prywatny akt oskarżenia powołując się na treść notatki policyjnej z
    opisem uszkodzeń i okoliczności ich powstania (jako podstawę podałem art.
    288 par. 2 kk). Sąd odesłał to do prokuratury z uzasadnieniem, że jest to
    przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego. Prokuratura sprawę umorzyła
    (jako podstawę wszczęcia postępowania podając art 288 par.1 kk), pouczając
    mnie w treści postanowienia że szkoda powstała nieumyślnie i w tej sytuacji
    pozostaje mi tylko dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej.
    Czy w takiej sytuacji faktycznie nie mogę się domagać żadnej pomocy od służb
    państwowych i pozostaje mi tylko cywilna droga dochodzenia naprawienia
    szkody?

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 000733-0, 2007-04-11
    Przetestowano na: 2007-04-11 21:56:18

  • 2. Data: 2007-04-11 20:14:38
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "lammed" <l...@p...onet.pl> napisał

    > Prokuratura sprawę umorzyła
    > (jako podstawę wszczęcia postępowania podając art 288 par.1 kk),
    pouczając > mnie w treści postanowienia że szkoda powstała nieumyślnie

    Bo faktycznie _celem_ działania sprawców nie było uszkodzenie auta.

    > i w tej sytuacji
    > pozostaje mi tylko dochodzenie roszczeń na drodze cywilnej.

    Zrób to. No chyba że delikwent jest niewypłacalny to wtedy nie warto bo
    tylko poniesiesz koszty.

    > Czy w takiej sytuacji faktycznie nie mogę się domagać żadnej pomocy od
    służb
    > państwowych i pozostaje mi tylko cywilna droga dochodzenia naprawienia
    > szkody?

    Służby państwowe już trochę ci pomogły (policja ustaliła personalia
    sprawcy) i jeszcze trochę pomogą - sąd nakaże sprawcy zapłatę a w razie
    potrzeby komornik wyegzekwuje (jak będzie z czego).

  • 3. Data: 2007-04-11 20:17:25
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-11 21:56, lammed wrote:
> [...]
    > państwowych i pozostaje mi tylko cywilna droga dochodzenia naprawienia

    Tak. Przestępstwo zniszczenia mienia jest przestępstwem umyślnym, zatem
    niezasadnym było prowadzenie postępowania karnego w kierunku czynu z
    art. 288 § 1 kk.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 4. Data: 2007-04-11 20:52:38
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Dzięki:) Pewnie tak zrobię, ale interesuje mnie kto nie zna się na
    stosowaniu prawa,
    sąd - który odesłał to prokuraturze z zalecenirm prowadzenia czynności z
    oskarżenia publicznego (znając okoliczności sprawy, bo je opisałem) czy
    prokurator odmawiający ścigania sprawcy (na podstawie tych samych
    okoliczności)?

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 000733-0, 2007-04-11
    Przetestowano na: 2007-04-11 22:52:41

  • 5. Data: 2007-04-11 21:43:54
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "lammed" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > sąd - który odesłał to prokuraturze z zalecenirm prowadzenia czynności z
    > oskarżenia publicznego

    Sad zapewnie - majac na uwadze to, ze w postepowaniu przygotowawczym to
    prokuratura i policja graja pierwsze skrzypce - doszedl do wniosku, ze skoro
    jest szkoda i jest sprawca, to trzeba wyjasnic, czy nie doszlo do
    przestepstwa publicznoskargowego.
    Sad bowiem slusznie stwierdzil, ze skoro jest cien szansy na to, iz jest to
    przestepstwo publicznoskargowe, to trzeba sprawdzic. Prokuraturze - w wyniku
    sprawdzenie wyszlo, ze jednak nie jest - bowiem prokuratura miala szersze
    pole do dzialania niz sad :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2007-04-11 23:53:54
    Od: "lammed" <l...@p...onet.pl>

    Dzięki za wyjaśnienie. Jest na tyle przekonywające, że przyjmuję je z dobrą
    wiarą :)

> [...]
    > Baza sygnatur wirusow (VPS): 000733-0, 2007-04-11
    > Przetestowano na: 2007-04-12 01:52:42
    > avast! - Copyright (c) 1988-2007 ALWIL Software.

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 000733-0, 2007-04-11
    Przetestowano na: 2007-04-12 01:53:56

  • 7. Data: 2007-04-12 05:04:40
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Tak. Przestępstwo zniszczenia mienia jest przestępstwem umyślnym, zatem
    > niezasadnym było prowadzenie postępowania karnego w kierunku czynu z
    > art. 288 § 1 kk.

    Ja bym się jednak zastanowił nad zamiarem ewentualnym.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 8. Data: 2007-04-12 05:08:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    lammed napisał(a):

    > sąd - który odesłał to prokuraturze z zalecenirm prowadzenia czynności z
    > oskarżenia publicznego

    Sąd przekazał sprawę do prokuratury dlatego że nie miał innego wyjścia.
    I niczego to nie przesądzało.
    Co do przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego osoba prywatna co
    do zasady nie może wnieść skargi (aktu oskarżenia). Sąd potraktował to
    jako zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i przekazał je właściwemu
    organowi. Nie wypowiadał się zapewne o tym, czy ma ono sens czy nie ma.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 9. Data: 2007-04-12 10:50:38
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Ja bym się jednak zastanowił nad zamiarem ewentualnym.

    a w przypadku zlapania pijanego goscia ktory zabil potracajac samochodem
    przechodnia tez bys sie zastanawial nad umyslnym zabojstwem w zamiarze
    ewentualnym?
    Moim zdaniem gdyby uderzali w te lusterko nie majac zamiaru jego
    uszkodzenia a jedynie np wygiecia w druga strone mozna by bylo mowic o
    takim zamiarze.

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 10. Data: 2007-04-12 11:00:34
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Sowiecki Agent napisał(a):

    > a w przypadku zlapania pijanego goscia ktory zabil potracajac samochodem
    > przechodnia tez bys sie zastanawial nad umyslnym zabojstwem w zamiarze
    > ewentualnym?

    Nie widzisz różnicy? To mi przykro ;)

    > Moim zdaniem gdyby uderzali w te lusterko nie majac zamiaru jego
    > uszkodzenia a jedynie np wygiecia w druga strone mozna by bylo mowic o
    > takim zamiarze.

    To twoje zdanie, a ja mam inne.

    --
    @2007 Johnson