    From: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl>
    Subject: Re: pieszy na czerwonym [WAW][OT]
    Newsgroups: pl.rec.rowery,pl.soc.prawo
    Date: Sun, 24 Jul 2005 08:04:50 +0200

    T...@s...in.the.world wrote:

    > Witam,
    > Kolega mial dzisiaj taki przypadek:
    > Jechal sobie na rowerze ulica Woloska w kierunku centrum. W pewnym
    > momencie na swiatlach przy Madalinskiego chcial przedostac sie na
    > sciezke rowerowa po drugiej stronie Woloskiej. Byl na prawym pasie, ale
    > poniewaz widzial z tylu policyjny radiowoz nie chial wykonywac
    > ryzykownego manewru skretu w lewo, tylko przy swiatlach zjechal na
    > chodnik, zszedl z roweru i chcial po prostu przeprowadzic rower na druga
    > strone. Bylo juz czerwone dla samochodow, ale czerwone dla pieszych nie
> [...]

    Czy swiatla dla pieszych byly na guziki? Faktycznie czekal juz te
    kilka minut, czy widzial to jadac rowerem? Jesli czekal to
    czy swiatla sie zmienialy a dla pieszych bylo ciagle czerwone
    (tutaj watpie bo to pewnie ten sam radiowoz za nim jechal i potem
    stal przed przejsciem)?
    Mozna by tlumaczyc przejscie na czerwonym uzasadnionym podejrzeniem
    ze nie dzialaja guziki - "wysoki sadzie, nacisnalem guzik, juz
    dwa razy zmienilo sie swiatlo dla samochodow, a ja ciagle
    mialem czerwone, wiec zalozylem ze instalacja jest niesprawna"

    Tak swoja droga to nawet na kolei obowiazuje zasada ze swiatla
    sterowane czujnikami (blokada samoczynna) nie sa bezwzglednie
    obowiazujaca i maszynista moze powoli przejechac obok sygnalizatora
    podajacego czerwone swiatlo. Tyle ze tam rozroznia sie to po kolorze
    slupa - sygnalizatory blokady sa na szarych slupach, sygnalizatory
    sterowane z nastawni - na bialo-czerwonych.

    Krzysiek Rudnik