    From: Dominik & Co <D...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: opublikowane zdjecia
    Date: Wed, 29 Mar 2006 10:01:57 +0200

    enwy napisał(a):

    > Po pewnym czasie okazalo sie, ze ów fotografik bez mojej zgody wykorzystal
    > moje zdjecia publikujac je w gazecie. Dodam, ze we wspomnianej umowie nie
    > bylo zadnej wzmianki na ten temat, ani tez nigdy w zycie nie wyrazalam na to
    > zgody. A o zaistanialym fakcie publikacji nawet mnie nie raczyl

    Art. 81. Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.
    W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta
    otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych,
    zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza.

    Art. 83.
    Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim przedstawionej
    oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego zezwolenia osoby, do
    której została skierowana, stosuje się odpowiednio przepis art. 78 ust. 1; roszczeń
    tych nie można dochodzić po upływie dwudziestu lat od śmierci tych osób.

    Art. 78.
    1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem,
    może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia może
    także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności
    potrzebnych
    do usunięcia jego skutków, w szczególności aby złożyła publiczne
    oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było zawinione,
    sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia
    za doznaną krzywdę lub - na żądanie twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił
    odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez twórcę cel społeczny.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP