    From: "MJ" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: okulary z vision express
    Date: Wed, 11 May 2005 12:05:18 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@62.233.185.6

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:Xns9653185431DC6dmicfgpolboxcom@10.7.19.101...
    > "MJ" <m...@p...onet.pl> niebacznie popelnil

    > Znaczy z punktu widzenia aptekarza: póki pacjent nie zejdzie lub nie
    > będzie mógł udowodnić poniesionej szkody bezkarność za niedbalstwo i
    > brak fachowości? Nawet przed izbą aptekarską?

    izba aptekarska może przeprowadzić postępowanie dyscyplinarne - za
    przewinienia zawodowe. nawet jesli aptekarz będzie ukarany w takim
    postępowaniu to nie oznacza automatycznie, że sąd cywilny uzna jego winę, bo
    inne są przesłanki ukarania, a inne zasądzenia odszkodowania. Oczywiście,
    ukaranie aptekarza w drodze dyscyplinarnej zwiększa szanse wygrania w
    porcesie o odszkodowanie, ale nie przesądza o tym, że sprawę w sądzie się
    wygra.
    Szkoda nie musi przecież polegać na śmierci pacjenta, ale także na rozstroju
    zdrowia - i to trzeba udowodnić przed sądem - na przykład poprzez
    przedtsawienie dokumentacji potwierdzającej że był rozstrój zdrowia - były
    powikłania dłuższe leczenie itd.
    W sądzie cywilnym nie wystarczy powiedzieć: poniosłem szkodę bo przepisano
    mi złą dawkę leku. W postępowaniu sądowym rozstrój zdrowia można udowodnić
    także poprzez opinię biegłych lekarzy- co w tego typu procesach
    odszkodowawczych zdarza się bardzo często.

    > AFAIR nie, dlatego pytam w jakim zakresie podobne uregulowania
    > obowiązują optyków/oftamologów.
    >
    > --
    > pozdro
    > poreba

    Odnośnie optyków to nie wiem czy jest izba, w której są zrzeszeni i czy w
    tej izbie działają organy dyscyplinarne.
    A co do okularów, to nie jestem przekonana czy noszenie przez dwa tygodnie
    szkieł o pół dioptrii silniejszych może wywołać rozstrój zdrowia, który
    będzie się dało wykazać.