    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 24 Dec 2014 01:01:03 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc lokatora

    On Thu, 18 Dec 2014, re wrote:

    > Użytkownik "Stokrotka"
    >
    > Podzielniki to debilizm. [...]
    > czego żaden podzielnik nie liczy.
    > ---
    > Na temperaturę ma, ale prostemu faktowi wykorzystywania lub
    > niewykorzystywania grzejnika nie zaprzeczy.

    Zależy od definicji "wykorzystywania grzejnika".

    W celu dydaktycznym rozważyć trzeba grzejnik z podzielnikiem,
    ale bez regulatora - aby zrobić testy z regulatorem, trzeba
    by mieć miernik ciepła (założony oprócz podzielnika na
    grzejniku).
    Zdejmujemy więc głowicę termostatyczną i dajemy zwykły regulowany
    zawór.

    Wszelcy zwolennicy wprowadzenia podzielników mówią tak: "przykręcisz
    zawór, temperatura ci spadnie, zapłacisz mniej, otworzysz zawor
    zapłacisz więcej".
    To prawda.

    To czego NIE mówią, to że jak otworzysz okna, wskutek czego przy
    tym samym ustawieniu zaworu pobierzesz WIĘCEJ ciepła (z kalory-
    fera wraca zimniejsza woda) zapłacisz MNIEJ.
    I odpowiednio (to w temacie wątku ;)) uszczelnisz okna, wkutek
    czego pobierzesz MNIEJ ciepła, zapłacisz WIĘCEJ.

    Po prostu, "wersji podzielnikowej" zupełnie umyka taki szczegół,
    że na ilość pobranego ciepła istotnie wpływa temperatura wody
    *powracającej*, a tu jest tak, że im jest ona cieplejsza,
    tym MNIEJ ciepła pobrano (i na odwrót)!
    Zupełnie już pomijam brak pomiaru przepływu owej wody.
    Podzielnik nie może więc nijak uwzględnić "składowej odwrotnej".

    Jakoś tak w .pl mierniki ciepła się "nie przyjęły", a podobnoż
    w .de są standardem (nie wiem jak w byłym DDR).
    Uprzedzając - licznik do prądu też nie kosztuje groszy.
    I też kiedyś stosowano powszechnie proste ograniczniki :P
    A jednak...

    BTW: oczywiście, ZUPEŁNIE nie odnoszę się do meritum wypowiedzi
    Stokrotki, bo kwestia wzajemnego wpływu pomieszczeń na
    siebie jest oczywista, ale to jeszcze inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd