    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odbieranie cudzej korespondencji
    Date: Sun, 5 Jan 2003 12:49:30 +0100

    | na potwierdzeniu odbioru jest podpis odbierajacego,
    | ale odebral przesylke, ktora nie byla adresowana do niego (inny adres).

    No to złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

    Art. 276. Kto niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznym, ukrywa lub usuwa
    dokument, którym nie ma prawa wyłącznie rozporządzać, podlega grzywnie,
    karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Uważam, że zawiadomienie o pewnej czynności prawnej lub decyzja organu (bo
    nie napisałeś czego ten dokument dotyczył) jest dokumentem w rozumieniu
    kodeksu karnego. Dla porządku definicja i może mnie ktoś poprawi:

    115 $ 14. Dokumentem jest każdy przedmiot lub zapis na komputerowym nośniku
    informacji, z którym jest związane określone prawo albo który ze względu na
    zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego lub okoliczności
    mającej znaczenie prawne.

    Nie jestem do końca pewien, czy samo zawiadomienie czy wezwanie spełnia te
    kryteria, ale wydaje mi się, iż skoro w wyniku nieotrzymania stosownego
    pisma nastąpiły jakieś komplikacje, to raczej spełnia.

    Co do samego listonosza, to gość się łapie pod art. 231 kk, ponieważ zgodnie
    z Ustawą z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności
    publicznej "Poczta Polska". (Dz. U. z dnia 11 września 1997 r.)

    Art. 6. Pracownikom Poczty Polskiej przysługuje ochrona prawna przewidziana
    w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych.

    Wręczając korespondencję osobie trzeciej listonosz świadomie działa na
    szkodę adresata.