    From: "Maciej" <m...@k...vectranet.fr>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ochrona informacji niejawnych
    Date: Tue, 27 Jan 2004 19:08:31 +0100
    Sender: m...@o...pl@195.136.247.138

    W artykule news:bv682p$fgd$1@atlantis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Jagoda z adresu <j...@...gryfnet.pl> napisał(a):

    > Witam,
    > Mam pytanko:
    > chodzi mi o zdobycie poświadczenia bezpieczeństwa dostępu do
    > informacji niejawnych. Przeczytałam już ustawę z 1999 roku o ochronie
    > informacji niejawnych, ale nie dowiedziałam się z niej czy każdy może
    > starać się o takie poświadczenie, gdzie wysłać ankietę, czy trzeba
    > pracować w jednostce, która wymaga takiego poświadczenia czy
    > wystarczy to, że staram się o taką pracę, aby uzyskać ww dokument.??
    > doczytałam też, że odbywaja się szkolenia na ten temat??
> [...]

    Poświadczenia bezpieczeństwa w jednostkach organizacyjnych w zakresie
    tajemnicy służbowej wydają powołani Pełnomocnicy ds. ochrony informacji
    niejawnych. Natomiast do tajemnicy państwowej ABW.
    Kierownik jednostki organizacyjnej zobowiązany jest do wydania wykazu
    stanowisk, z którymi może łączyć dostęp do infromacji niejawnych z podziałem
    na klauzule tajności. Do tajemnicy służbowej /zastrzeżone,poufne/
    postępowania sprawdzające i wydawanie poświadczeń leży w gestii Pełnomocnika
    ochrony tej jednostki. Do tajemnicy państwowej /tajne, ściśle
    tajne/postępowania sprawdzające prowadzi ABW na wniosek kierownika jednostki
    organizacyjnej. Z chwilą składania dokumentów o zatrudnienie w firmie
    /ustawa określa jakich firm dotyczy/ jeżeli dane stanowisko jest w wykazie,
    osoba składa ankietę bezpieczeństwa osobowego i w zależności od klauzuli po
    przeprowadzeniu postępowania sprawdzającego Pełnomocnik lub ABW wydaje
    stosowne poświadczenie bezpieczeństwa. szkolenie prowadzone jest przez
    Pełnomocnika ochrony po wydaniu poświadczenia bezpieczeństwa, gdyż jest to
    warunek dopuszczenia do pracy na stanowisku z którym może sie łączyć dostęp
    do informacji niejawnych.