    From: Asmodeusz <c...@n...prv.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ochrona danych a serwis komputerowy
    Date: Tue, 28 Dec 2004 00:09:52 +0100

    PawełJ wrote:

    > Witam.
    > Prowadzę serwis komputerowy. Mam zarejestrowaną DG. Mam kilkudziesięciu
    > stałych klientów dla których świadczę usługi. Na komputerach przechowywane
    > są bardzo różne dane - od danych osobowych ze zbiorami kilkudziesięciu
    > tysięcy ludzi do spraw finansowych i rozliczeń z kontrahentami których
    > obroty w ciągu roku sięgają czasem milionów.
    > Ja i moi klienci te dane uważamy za ważne i poufne. Klienci mi na tyle
    > ufają, że mam wejścia do firm i mogę brać komputery do firmy (razem z
    > dyskami).
> [...]

    W przypadku danych osobowych. Upoważnienie od kierownika jednostki do
    dostępu do danych. Najlepiej bardzo sprecyzowane, w jakim zakresie, w
    jakich sytuacjach, w czyjej obecności itd.
    W przypadku gdy serwisujesz dysk z danymi jako taki, np. naprawiasz bazę
    danych z tymi danymi, robisz odzysk usuniętych zbiorów itp. podpisuj
    umowę wg. której dane zostały ci powierzone do przetworzenia (nie
    przekazanie zbioru !)
    Ustawa o ochronie danych osobowych, oraz rozporządzenie o szczegółowych
    warunkatch technicznych ... itd. reguluje kwestie dostępu do danych.

    Dane finansowe - nie wiem czy jakieś przepisy to regulują. Chyba
    wystarczy umowa pomiędzy Tobą a klientem, w której zobowiążesz się do
    zachowania tajemnicy. Chyba. Niech mnie ktoś naprostuje.

    Dane niejawne - oczywiście musisz mieć poświadczenie bezpieczeństwa z
    dopuszczeniem do odpowiedniej klauzuli. Wtedy decyzją kierownika
    jednostki (i nie tylko) możesz zostać upoważniony do dostępu do
    konkretnych dokumentów, o tej samej lub niższej klauzuli.

    Jeśli komputery z takimi danymi naprawiasz i przechowujesz u siebie,
    zadbaj też o odpowiednie zabezpiecznie pomieszczeń.

    --
    Krzysztof 'Asmodeusz' Wachnik
    GG: 2418919