    From: spp <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: notarialny akt poświadczenia dziedziczenia
    Date: Fri, 01 Jan 2010 22:13:12 +0100

    W dniu 2010-01-01 20:48, Bartosz Feński aka fEnIo pisze:

    > Mam takie pytanko. W PZU Życie zażyczono sobie ode mnie notarialnego aktu
    > poświadczenia dziedziczenia.
    >
    > Sytuacja jest dość skomplikowana, bo do polisy babci uprawnionym był jej
    > syn, a zmarli w podobnym okresie (czytaj miałem przeuroczne święta).
    >
    > Mój ojciec był jedynym dzieckiem mojej babci, a ja z kolei jestem jedynym
    > dzieckiem mojego ojca. Sprawę zapewne komplikuje fakt, że babcia miała
    > dziecko z pierwszym mężem z którym się później rozwiodła, a później wyszła
    > za mąż za drugiego męża i też się z nim rozwiodła, ale pozostała przy jego
    > nazwisku.

> [...]

    IMHO sprawa nie do załatwienia przed notariuszem.

    Notariusz może poświadczyć dziedziczenie tylko wtedy, gdy zjawią się
    przed nim wszyscy ustawowi (i testamentowi) spadkobiercy a to jest
    niemożliwe - jej syn nie żyje więc jego stawiennictwo jest 'awykonalne'. *

    Chyba jednak musisz to zrobić przez Sąd i tam rzeczywiście przedłożyć
    wszystkie wymagane dokumenty. I to jest Twój interes a więc Twój
    obowiązek (i Twój koszt) - dostarczyć te wszystkie akty urodzeń czy
    ślubów i rozwodów oraz zgonów.

    * w jedynej znanej dobrze mi sprawie właśnie z powodu śmierci jednego z
    ustawowych spadkobierców notariusz odmówił sporządzenia aktu mimo iż po
    śmierci spadkobiercy przeprowadzono postępowanie sądowe i było
    prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku.

    --
    spp