    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieuczciwa ksiegowa!
    Date: Wed, 11 Jun 2003 02:02:07 +0200

    On Tue, 10 Jun 2003, MINI wrote:
    [...]
    >+ od poczatku 2001 roku prowadze dzialalnosc gospodarcza(jednoosobowa firma),
    >+ w polowie 2002 roku z roznych przyczyn zmienilem ksiegowa(ksiegowa z
    >+ polecenia_niech ja szlag)
    [...]
    >+ i zarejestrowania nowej.(stara wyrejestrowala ,a nowej nie zarejestrowala
    >+ oszukujac mnie ze to zrobila)
    >+ co za tym idzie kupuje towar i wystawiam rachunki na firme ktora nie
    >+ istnieje(od.ok 2miesiecy)

    VATowiec ? To jeszcze dochodzi problem z VATem odliczonym :(,
    do tego plus sankcja (30%) :(

    >+ -nie oddala mi wszystkich rachunkow zakupow i sprzedazy(brakuje za ok
    >+ 5miesiecy)

    Jeszcze gorzej: to brzmi jak horror; grozi "szacowaniem"
    przez US.

    >+ Dodam ze jest to ksiegowa ktora prowadzi pare firm ,ale niema
    >+ zarejestrowanej dzialalnosci .

    A ma uprawnienia ?
    Bo rozumiem że jej *nie* zatrudniałeś, tylko miałeś umowę
    zlecenie albo inny taki wynalazek ?
    Znaczy - na grupie cytowano że "prowadzenie ksiąg bez uprawnień"
    to jakaś przekonująca kara: zdaje się że do 50kzł.

    >+ Pytanie brzmi;
    >+ -co mi grozi?

    Przede wszystkim - IMHO brak "papierów" może być problemem :(
    W drugiej kolejności - VAT i koszty policzone w uzyskanie
    przychodu dla nieistniejącej firmy...
    Jak chodzi o kary - to również ew. niezapłacone podatki
    "za kogoś" (za pracowników, za osoby wykonuące umowy
    o dzieło/zlecenia) - bo w odróżnieniu od *twoich* podatków
    ew. niezapłaconych (lub niesłusznie odliczonych, jak
    ów VAT) niezapłacenie podatków z *czyjegoś* dochodu
    jest - jak kto ktoś kiedyś ujął - z grubsza biorąc
    kradzieżą :(

    Popieram radę[1] żeby zdążyć samemu ze złożeniem opisu, papierów
    i zaległości podatkowych nim np. US wpadnie na kontrolę.
    Chyba nie zaszkodzi rozejrzeć się za fachowcem od podatków
    (mam na myśli biuro rachunkowe "in real life") !
    Pamiętaj o instytucji "czynnego żalu": jeśli o jakimś twoim
    błędzie US nie wie, a ty *przed* tym nim się dowie naprawisz
    szkody - nie podlegasz karze (Ordynacja Podatkowa).
    Znaczy: IMO najlepiej wpłacić ew. zaległości i w ten sam dzień
    lub następny zanieść komplet "papierów" z wyjaśnieniami
    i "czynnym żalem" !
    BTW: jak jeszcze nie padłeś ze zdenerwowania przejrzyj grupę
    podatki, w tym archiwum googla z hasłem "czynny żal":
    http://groups.google.pl/groups?as_oq=%22czynny%20%BF
    al%22%20%22czynnego%20%BFalu%22&ie=ISO-8859-2&as_ugr
    oup=*.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind=1&as_minm=1&as_m
    iny=2001&as_maxd=10&as_maxm=6&as_maxy=2003&num=100&h
    l=pl

    Uwaga: od tego roku jest zmiana o tyle, że również korekty
    "z dopłatą" wymagają czynnego żalu dla ochrony; dla ciebie
    żadna różnica bo popełniłeś inne naruszenia (prowadzenie
    DG bez rejestracji).

    No i pozostaje sprawa właśnie owego "prowadzenia" - przyznam
    że nie wiem na co zwracać uwagę z okazji naruszenia Prawa
    oDziałalnościGospodarczej, przepisów o statystyce (GUS !
    ma być powiadomiony coś 7 czy 14 dni od każdej zmiany
    w zakresie DG), ubezpieczeniach (ZUS - był płacony ?),...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG - KPiR, VAT, bynajmniej nie doradca - w [1] nie
    doradzam a popieram czyjeś zdanie ;))