    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieodebranie listu poleconego - skuteczne ?
    Date: Thu, 6 Sep 2007 17:32:21 +0200

    news:slrnfe06ib.af6.samotnik@localhost.localdomain..
    .

    > Nie doszło do adresata. Doszło do skrzynki na furtce. No chyba, że są
    > świadkowie, którzy widzieli, jak on je stamtąd wyciągał. Do adresata by
    > doszło, gdybyś mu je wręczył. Albo przynajmniej położył np. na środku
    > biura na podłodze. Wrzucenie komuś przez inną osobe jakiegoś świstka do
    > skrzynki, kosza na śmieci czy wetknięcie za wycieraczkę samochodu nijak
    > nie
    > dowodzi, że mógł się z pismem zapoznać. Z każdego z tych miejsc jest
    > możliwość, że to pismo ktoś w prosty i natychmiastowy sposób skradnie lub
> [...]

    proszę przeczytać art.61kc - oświadczenie musi zostać tak doręczone, aby
    adresat mógł się z nim zapoznać; nie ma obowiązku przychodzenia bezpośrednio
    do dłużniika z listem w dłoni i wręczania mu, może jeszcze ze zrobieniem
    zdjęcia z tego zdarzenia jako dowód w sądzie; to nie USA; to Polska i
    wystarczy że nada się pismo listem poleconym na adres dłużnika, który sam
    podał np. w umowie czy na fakturze i wszystko; wysyłasz list polecony za
    pośrednictwem poczty polskiej lub innego przewoźnika przesyłek listowym -
    wybór należy do wierzyciela;
    nie ma potrzeby szukania świadków, którzy by widzieli, jak on ten list
    wyciągał ze skrzynki; to zbyt idące utrudnienie dla wierzycieli - gdyby tak
    było, zapewne niewiele spraw trafiałoby do sądów celem wydania nakazu
    zapłaty w post. upominawczym czy nakazowym;

    jeżeli uważasz inaczej, wskaż inną podstawę prawną, niż ta z art.61kc,
    dotyczącą trybu doręczenia oświadczenia woli przez drugą stronę; poza tym
    doręczyć nie znaczy wręczyć - nie ma takiego pojęcia w prawie cywilnym;
    zresztą przepis wyraźnie stanowi, że chodzi o doręczenie a nie wręczenie, i
    co najważniejsze art.61kc mówi, że należy doręczyć tak, aby adresat MÓGŁ się
    zapoznać z treścią pisma - wystarczy, że wyśle się pismo listem poleconym,
    masz dowód nadania, adres prawidłowy, wskazany zresztą przez dłużnika, i
    reszta cię nie obchodzi; jak dłużnik nie zapłaci w terminie kierujesz sprawę
    do sądu i załączasz do pozwu pismo wzywające do zapłaty wraz z dowodem
    nadania go do dłużnika; ty masz dowód że doręczyłeś wezwanie, a jeżeli
    dłużnik zaprzecza temu, to niestety ale to on musi udowodnić ten fakt; ja
    nie muszę udowadniać faktu, że dłużnik osobiście odebrał ze skrzynki moje
    wezwanie i dalej że łaskaw się był z nim zapoznać; listonosz złożył mu list
    w skrzynce na listy i to wystarczy, aby skutecznie doręczyć list, by w ten
    sposób dać adresatowi ustawową możliwość zapoznania się z treścią listu
    (art.61kc); dla celów dowodowych wysyłasz pismo listem poleconym bo masz
    dowód nadania (względnie potwierdzenia - oba są równie ważne)

    pzdr