  • 1. Data: 2008-11-14 10:52:11
    Temat: nielegalne posiadanie dowodu osobistego - poprawka kodowania
    Od: Piotr <t...@o...pl>

    Witam,
    mam taki problem - mój zmarły ojciec, obywatel szwedzki (niegdyś zrzekł
    się obywatelstwa polskiego), w jakis dziwny sposób otrzymał polski dowód
    osobisty (w którym były zawarte jego prawdziwe dane osobowe) i
    korzystając z niego nabył kilka samochodów, otrzymał zezwolenie na broń,
    nabył kilkadziesiąt (!) sztuk broni palnej ...
    Czy mam obowiązek zgłosić popełnienie przestępstwa przez mojego
    (zmarłego) ojca ? Co się stanie z przedmiotami nabytymi przez niego w
    czasie posługiwania się tym nielegalnie otrzymanym dowodem osobistym ?
    Czy w takiej sytuacji może nastąpić np. konfiskata broni będącej obecnie
    w depozycie policyjnym (toczy się postępowanie spadkowe)? Czy przedmioty
    nabyte na podstawie nielegalnie otrzymanego dowodu osobistego prawnie
    były własności? mojego ojca ? Jak ew. zgłoszenie popełnienia
    przestępstwa (przez mojego ojca) może wpłynąć na postępowanie spadkowe ?
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2008-11-14 19:54:21
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Piotr" <t...@o...pl> wrote
    >w jakis dziwny sposób otrzymał polski dowód
    >osobisty (w którym były zawarte jego prawdziwe dane osobowe) i

    A skąd wiesz, że zdobył go nielegalnie? Jesteś pewien?

    >korzystając z niego nabył kilka samochodów, otrzymał zezwolenie na broń,
    >nabył kilkadziesiąt (!) sztuk broni palnej ...

    Gdzie otrzymał, w Polsce?

    >Czy mam obowiązek zgłosić popełnienie przestępstwa przez mojego
    >(zmarłego) ojca ?

    Obywatelski obowiązek. Ale za niezgłoszenie jest kara przewidziana tylko w
    nielicznych wypadkach ciężkich przestępstw, można zobaczyć w kodeksie
    karnym, w rozdziale p-st przeciw wymiarowi sprawiedliwości.

  • 3. Data: 2008-11-14 20:20:23
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 14 Nov 2008 11:52:11 +0100, Piotr napisał(a):

    > mam taki problem - mój zmarły ojciec, obywatel szwedzki (niegdyś zrzekł
    > się obywatelstwa polskiego), w jakis dziwny sposób otrzymał polski dowód
    > osobisty (w którym były zawarte jego prawdziwe dane osobowe)

    Twój zmarły ojciec miał podwójne obywatelstwo polsko-szwedzkie.
    Obywatelstwa polskiego nie da się zrzec przez oświadczenie woli, chyba w
    ogóle się nie da, tak więc DO otrzymał jako obywatel polski i zgodnie z
    prawem.

    --
    best regards,
    scream

  • 4. Data: 2008-11-14 20:49:08
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    )

> [...]
    > Obywatelstwa polskiego nie da się zrzec przez oświadczenie woli, chyba w
    > ogóle się nie da, tak więc DO otrzymał jako obywatel polski i zgodnie z

    USTAWA
    z dnia 15 lutego 1962 r.
    o obywatelstwie polskim.

    Art. 13. 1. Obywatel polski traci obywatelstwo polskie na swój wniosek po
    uzyskaniu zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na zrzeczenie się
    obywatelstwa polskiego.

  • 5. Data: 2008-11-14 21:03:14
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 14 Nov 2008 21:49:08 +0100, grzech napisał(a):

    > Art. 13. 1. Obywatel polski traci obywatelstwo polskie na swój wniosek po
    > uzyskaniu zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na zrzeczenie się
    > obywatelstwa polskiego.

    Podaj jeden przyklad kiedy w praktyce to zastosowano.

    --
    best regards,
    scream

  • 6. Data: 2008-11-14 22:08:15
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > Podaj jeden przyklad kiedy w praktyce to zastosowano.

    Wpadnij do Kancelarii Prezydenta lub na Długą 5. Podadzą ci wiele
    przykładów.

  • 7. Data: 2008-11-14 22:33:55
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 14 Nov 2008 23:08:15 +0100, grzech napisał(a):

    > Wpadnij do Kancelarii Prezydenta lub na Długą 5. Podadzą ci wiele
    > przykładów.

    Wątpie :)

    --
    best regards,
    scream

  • 8. Data: 2008-11-14 22:58:56
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > Wątpie :)

    No to ci podpowiem. Emigranci z 1968 r byli zmuszani do zrzeczenia się
    obywatelstwa polskiego. Osoby narodowości niemieckiej które w latach 70-tych
    wyjeżdżały na stałe do Niemiec zrzekały się obywatelstwa polskiego.
    Emigranci których państwo pobytu nie uznaje podwójnego obywatelstwa, przed
    nadaniem nowego muszą zrzec się starego obywatelstwa. O ile pamiętam należy
    do nich Szwecja.

  • 9. Data: 2008-11-15 21:19:26
    Od: "adam.eu" <a...@g...pl>

    Piotr pisze:
> [...]
    > nabył kilkadziesiąt (!) sztuk broni palnej ...
    > Czy mam obowiązek zgłosić popełnienie przestępstwa przez mojego

    Ojciec to najbliższa rodzina. Można odmówić składania zeznań w sądzie,
    gdyby Twój ojciec był w tymże sądzie stroną, więc tym bardziej nie ma
    się w moim mniemaniu obowiązku składania doniesienia o jakimkolwiek
    przestępstwie ojca, gdyby nawet jakieś przestępstwo miało miejsce.
    To jedno. Po drugie wydaje mi się, że zwyczajny obywatel nie byłby
    ukarany za niezgłoszenie tego konkretnego opisanego przypadku organom
    ścigania w świetle obowiązującego prawa.

    Adam

  • 10. Data: 2008-11-15 23:52:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    adam.eu wrote:

> [...]
    > gdyby Twój ojciec był w tymże sądzie stroną, więc tym bardziej nie ma
    > się w moim mniemaniu obowiązku składania doniesienia o jakimkolwiek

    Piotr wrote;