  • 1. Data: 2009-07-28 09:41:14
    Temat: (nie)uzasadnione podejrzenie...
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Czy jeśli w mojej ocenie mam uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa i
    złoże doniesienie to czy mogę odpowiadać za fałszywe oskarżenie?. Jak to wygląda
    w praktyce i od czego zależy ocena?. Spotkał się ktoś z tym w praktyce?

  • 2. Data: 2009-07-28 09:48:02
    Temat: Re: (nie)uzasadnione podejrzenie...
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wygląda
    > w praktyce i od czego zależy ocena?. Spotkał się ktoś z tym w praktyce?

    Jezeli wszystko opiszesz w uzasadnieniu nic nie skonfabulujesz, to za co
    masz odpowiadac?
    Jesli np. mnapiszesz, ze sasiad pewnei zrobil skok na bank, bo tuz po
    napadzie kupil sobi enowy samochod i pojechal na zagraniczne wczasy - i
    faktycznie kupil samochod i pojechal na wczasy to bedzie ok (co najwyzej
    uznaja Cie za upierdliwego wariata).
    Ale jesli napiszesz, ze widziales go w nocy, gdy byl napad jak wracal w
    kominiarce na glowie i z worami na plecach - a w rzeczywistosci nie wracal,
    to bedzie problem.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-07-28 09:56:03
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    > kominiarce na glowie i z worami na plecach - a w rzeczywistosci nie wracal,

    Mimo wszystko bym uważał i zalecał ostrożność w doborze słów. Można
    odpowiadać za zgłoszenie popełnienia przestępstwa. Raczej trzeba pisać o
    posiadanych podejrzeniach co do możliwości popełnienia .

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 4. Data: 2009-07-28 10:29:49
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Mimo wszystko bym uważał i zalecał ostrożność w doborze słów. Można
    > odpowiadać za zgłoszenie popełnienia przestępstwa. Raczej trzeba pisać o
    > posiadanych podejrzeniach co do możliwości popełnienia .

    Pewnie masz racje, ale to bedzie wynikac z uzasadnienia - czy jest to
    doniesienie czy tylko informacja o urojeniach.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-07-28 10:33:25
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    SDD pisze:
> [...]
    >
    > Pewnie masz racje, ale to bedzie wynikac z uzasadnienia - czy jest to
    > doniesienie czy tylko informacja o urojeniach.

    Tak, ale w razie gdyby gościa uniewinnili, albo gdyby prokurator umorzył
    postępowanie, to ten, przeciwko któremu złożono zawiadomienie może
    złożyć własne zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
    oszczerstwa, czy pomówienia i wówczas właśnie dobór słów już w petitum
    zawiadomienia może okazać sie znaczący

  • 6. Data: 2009-07-28 15:37:09
    Od: "Nostradamus" <l...@w...pl>

> [...]
    > wygląda
    > w praktyce i od czego zależy ocena?. Spotkał się ktoś z tym w praktyce?

    Podpowiem Ci, że słowo "fałszywe" w treści art.234 KK nie oznacza
    "nieprawdziwe" .
    "Fałszywość" musi być celowa i tą celowość musiano by ci udowodnić. I to
    byłoby na tyle.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 7. Data: 2009-07-28 23:09:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    Przestępstwa opisane w art. 234 i 238 kk mają to do siebie, że są
    przestępstwami umyślnymi. A zatem nie tylko trzebaby było dowieść, że
    faktycznie przestępstwo nie miało miejsca lub że absolutnie pomówiona przez
    Ciebie osoba popełnić go nie mogła, ale jeszcze wykazać, ze wiedziałeś o
    tym, iż tak jest i celowo kogoś pomówiłeś albo celowo powiadomiłeś o
    przestępstwie faktycznie nie popełnionym.

    Dobór słów w zawiadomieniu nie ma większego znaczenia, natomiast istotnym
    jest, by z zawiadomienia jasno wynikało na jakich przesłankach opierasz
    swoje podejrzenia. To, czy prokurator, a ostatecznie sąd podzieli Twoje
    podejrzenia, czy nie, to już jest sprawa drugorzędnego znaczenia.