    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "nie na sprzedaz" - jak to jest?
    Date: Fri, 4 Jun 2004 14:56:22 +0200
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Boguslaw Szostak wyskrobał(a):
    > A ja bym jednak do myslenia nie zniechecal..
    >
    > Jak tu napisano w Polsce Ustawa ma pierwszenstwo przed
    > dowolną umową cywilno prawną.
    >
    > DW darowała czytelnikowi KSIĄZKE a nie "licencje na czytanie".
    > Z programami komputerowymijest troche inaczej, bojuz do tych
    > nienormalnych praw przywykliśny. Ale coz Ksiązką?
    >
    > Cy wolno ZAKAZAC sprzedawc książkę ?

    Moim zdaniem nie. Takie zastrzeżenie, że "książka nie na sprzedaż" odnosi
    się chyba tylko do osób wprowadzających takie rzeczy do obrotu np.
    sprzedawców (żeby nie próbowali sprzedawać osobno dodatków) albo jest czystą
    informacją dla kupujących, żeby nie dali się zrobić w konia. Poza tym
    istnieje art. 57 KC - nie można prawa, które jest zbywalne (a własność jak
    najbardziej jest) uczynić niezbywalnym w drodze czynności prawnej. Ten
    przepis jasno stwierdza, że zakazanie późniejszej sprzedaży jest
    bezskuteczne.

    --
    Bartek Gliniecki