    From: "pit" <p...@n...yahoo.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nazwa firmy, domena, podszywanie
    Date: Mon, 11 Apr 2005 13:58:48 +0200

    > Posiadam firme ktora zalozmy nazywa sie abcd. Posiadam rowniez sklep
    > internetowy pod firmowa domena czyli abcd.pl.
    > Przed chwila dzwonila do mnie firma iz ktos chce zarejestrowac domene
    > abcd.com, i informuja mnie o tym gdyz ponoc maja taki obowiazek iz ja mam
    > prawo pierwo-rejestracji, jesli jednak sie nie zdecyduje, ten ktos stanie
    > sie wlascicielem domeny abcd.com - jak to jest z prawnego punktu widzenia?

    Oddzwon do tej firmy, najlepiej popros z czlowiekiem ktory do Ciebie
    dzwonil i powiedz mu, ze bardzo Cie zaciekawilo z czego wynika ten obowiazek
    powiadamiania o rejestracji podobnej domeny i ze chcialbys sobie o tym poczytac.
    Jesli facet poda Ci linka do regulaminu Nasku, albo regulaminu ich firmy
    albo czegos takiego, to wszystko ok, ale jesli nie, to znaczy ze jakis handlowiec
    posunal sie ciut za daleko w pomysle na zarobek z rejestracji domen
    (innymi slowy - naciaganie).

    > Czy moze ktos posiadac domene abcd.com, podczas gdy moja abcd.pl jest juz
    > bardzo popularna, a ponadto od 5lat jestem wlascicielem firmy abcd?

    Dialog:
    - Prosze nie rejestrowac domeny abcd.com, bo ja mam firme abcd z 5-letnia
    tradycja i jestem wlascielem bardzo popularnej domeny abcd.pl!
    - Alez oczywiscie, bardzo przepraszamy, zaraz sobie zmienimy nazwe na xyz
    i zarejestrujemy domene xyz.com, czy nie ma Pan nic przeciwko?

    Dobry joke, prawda?

    Twoja firma nie jest pepkiem swiata i mnostwo innych firm z roznych branz
    i z roznych krajow (w tym z Polski oczywiscie) moga miec taka sama nazwe
    i wtedy maja one takie samo prawo do abcd.com jak Ty. Liczy sie zasada
    "kto pierwszy ten lepszy".

    > nie jestem w stanie zrobic aby w przyszlosci odzyskac domene abcd.com
    > jesli teraz sie nie zdecyduje na rejestracje?

    Tylko na drodze sadowej, gdy czarno na bialym udowodnisz, ze masz wieksze
    prawa do domeny abcd.com niz jej obecny wlasciciel. Np. gdy zarejestrujesz sobie
    nazwe abcd jako Trademark i obecny wlasciel dziala w tej samej branzy co Ty,
    a konsumenci maja problemy z rozroznianiem was obu ( i jeszcze kilka innych
    warunkow by trzeba udowodnic).

    Na marginesie - od 5-lat prowadzisz dochodowa firme i zal Ci niecalych 100zl
    na rejestracje domeny com, zeby miec spokojny sen?

    pzdr
    pit