    From: w...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: najniższe wynagrodzenie
    Date: 11 Jul 2003 14:05:55 +0200

    > Witam
    > Czy ktoś z grupowiczów wie czy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki
    > Socjalnej w sprawie najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników (Dz.U. Nr
    > 16 poz. 74 z 1998r. z późn. zm.) jest nadal aktualne ?
    > Sprawdzałem na www.sejm.gov.pl , a tam piszą, że akt jest obowiązujący.
    > Mnie się wydaje, iz wzwiązku z wejściem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu
    > ten akt prawny utarcił swą moc prawną.
    > Proszę o pomoc.
    > z pozdrowieniami
    > aaa_ / scorpio

    Witam,

    Rozporządznie jest uchylone pośrednio poprzez Art. 11. ustawy o minimalnym
    wynagrodzeniu o treści:
    "W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21,
    poz. 94, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
    1) w art. 13 wyrazy "w szczególności poprzez ustalanie najniższego
    wynagrodzenia za pracę" zastępuje się wyrazami "w szczególności poprzez
    ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę";
    2) w art. 183d wyrazy "w wysokości nie niższej niż najniższe wynagrodzenie
    za pracę" zastępuje się wyrazami "w wysokości nie niższej niż minimalne
    wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów";
    3) skreśla się art. 77(4);
    4) w art. 81 w § 1 w zdaniu drugim wyrazy "od najniższego wynagrodzenia
    określonego na podstawie art. 774 pkt 1" zastępuje się wyrazami "od wysokości
    minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
    przepisów";
    5) w art. 137 w § 2 wyrazy "w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z
    najniższego wynagrodzenia, określonego na podstawie art. 774 pkt 1" zastępuje
    się wyrazami "w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z wysokości
    minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych
    przepisów".

    art. 77(4) kp brzmiał:
    Minister Pracy i Polityki Socjalnej określi, w drodze rozporządzenia:
    1) najniższe wynagrodzenie za pracę, przysługujące pracownikom zatrudnionym
    w pełnym wymiarze czasu pracy, oraz przypadki, w których mimo niewykonywania
    pracy w takim wymiarze pracownikowi przysługuje najniższe wynagrodzenie,
    2) (28) (skreślony)."

    Zatem nie ma podstawy, nie ma Rozporządzenia, pamiętaj jednak o art. 25 ustawy
    o wynagrodzeniu minialnym ,który stanowi:
    "Ilekroć w przepisach prawa jest mowa o "najniższym wynagrodzeniu za pracę
    pracowników" przez odwołanie się do odrębnych przepisów lub do Kodeksu pracy
    albo przez wskazanie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, Ministra Pracy i
    Polityki Społecznej lub ministra właściwego do spraw pracy jako zobowiązanego
    do ustalania takiego wynagrodzenia na podstawie odrębnych przepisów lub Kodeksu
    pracy, oznacza to kwotę 760 zł."
    oczywiście wszędzie tam, gdzie ustawa o minimalnym wynagrodzeniu nie
    wprowadziął odpowiednich zmian, tzn. nie zmieniła definicji z "najnizsze
    wynagrodzenie za pracę" na "minimalne wynagrodzenie za pracę".
    Napisz czego dotyczy sprawa, to się wszystko wyjaśni
    Paweł