  • Data: 2021-09-13 09:16:16
    Temat: Re: na granicy 2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 12 Sep 2021 10:45:47 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie, zdecydowanie się, z Tobą nie zgadzam. Tu cytat z jego wypowiedzi:
    > "(...)
    > Ludzie z różnych powodów nie chodzą do kościoła. Część z nich oczywiście
    > wyznaje inną wiarę. Mamy sporo kościołów "protestanckich", a w
    > Szczecinie może ich być więcej, bo tak jest na terenach w przeszłości
    > należących do Niemiec, gdzie Protestanci mają o wiele większy udział w
    > populacji.

    Ostal sie w Szczecinie jakis rdzenny Niemiec, czy wszystkich
    wywiezlismy do NRD?
    A nowa ludnosc ... z kresow wschodnich ?

    > Po za tym nie nazwałbym prześladowaniem normalizacji stosunków pomiędzy
    > Kościołem Katolickim i powiązanymi z nim instytucjami, a państwem. Co to
    > ma wspólnego zresztą z rzeszą Katolików. Osoby powiązane z tymi
    > instytucjami (kler, aktywiści), którzy ewentualnie mogą czerpać korzyści
    > jakieś z takiej uprzywilejowanej pozycji, to jest jakiś niewielki
    > odsetek wiernych. Oni faktycznie mogą się czuć zagrożeni. Ale wątpię, by
    > reszta tzw. "szeregowych wiernych" była w najmniejszym stopniu
    > zaniepokojona zmniejszeniem dotacji na Kościół.

    jak nie zaplaci panstwo, to kto zaplaci ? :-)

    > Sytuacja zresztą wcale nie jest szczególnie wyjątkowa, bo tak było od
    > stuleci. Kościół - z oczywistych i nawet dość sensownych - powodów
    > starał się popierać te kręgi, które mogły mu więcej dać. Ty, czy ja, to
    > możemy ewentualnie w niedzielę na tacę dać 5 zł, albo 100 zł. To, ile
    > damy, raczej rażąco na budżet tej instytucji nie wpłynie. Ale taki
    > Premier RP, to może im dać wielomilionową dotację, czy ewentualnie mogli
    > podatkowe.

    A to zalezy. Jak 20mln Polakow da po 5 zl, to juz mamy 100mln.
    Co tydzien.

    > Osobiście jestem zwolennikiem normalizacji polegającej na krystalizacji
    > tego aspektu. Wprowadziłbym powiedzmy (bo trzeba by było ustalić jakiś
    > poziom) 1% podatku na zadeklarowany przez podatnika związek wyznaniowy.

    Malo :-)

    Przy sredniej krajowej 5000, rocznie 60k, z odliczeniami robi sie
    ~50zl rocznie.
    A 52 msze po 5-10 zl to wiecej :-)

    A jeszcze nowy lad wprowadza, i podatku sie nie zaplaci...

    > Można to comiesięcznie w zaliczkach płacić na podstawie deklaracji z
    > poprzedniego roku, a rozliczać na koniec roku. Trzeba by było znaleźć
    > jakiegoś beneficjenta środków w sytuacji, gdy podatnik nie wskaże
    > żadnego, żeby z kolei nie było cwaniactwa, z którego "podatnicy" są
    > słynni. Tak na pierwszy rzut oka Polski Czerwony Krzyż jest chyba dość
    > dobrym rozwiązaniem,

    A dlaczego, jesli ja w PCK nie wierze?

    > ale tu już można podyskutować, bo tę kwotę można
    > równie dobrze dzielić proporcjonalnie do deklaracji innych wiernych.

    a dlaczego? nie wierze, to nie wierze. i nie place.

    > automatycznie zabronić przekazywania jakichkolwiek środków publicznych
    > na cele jakiegokolwiek kościoła.

    A jak trzeba bedzie zabytek wyremontowac ?

    > Jeśli z jakiegoś powodu uznamy, że trzeba dotować remont należącego do
    > Kościoła zabytku - bo to szczytny cel - to z automatu wpisujemy w
    > hipotekę tej nieruchomości udziała Państwa we własności. W procencie, w
    > jakim dana dotacja odnosi się do wartości nieruchomości.

    Ale zabytki sa przeciez bezcenne :-)

    Ale co dalej - Kosciol ma czynsz placic za korzystanie z kosciola,
    czy wiernym za darmo?
    A moze muzeum zrobic, ale juz bez ksiezy ? :-)

    No chyba ze ... ksiadz kustoszem zostanie, a dodatkowo bedzie
    prezentowal, jak sie z kosciola korzysta. Za dodatkowe pieniadze :-)

    J.