eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawomoment zawarcia umowy sprzedaży, a regulamin sklepu internetowego › Re: moment zawarcia umowy sprzedaży, a regulamin sklepu internetowego
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: moment zawarcia umowy sprzedaży, a regulamin sklepu internetowego
    Date: Tue, 16 Sep 2008 23:44:55 +0200

    On Sun, 14 Sep 2008, Anna wrote:

    > W regulaminie https://www.morele.net/info/regulamin/ sklepu
    > internetowego znajduje się taki zapis:
    >
    > MOMENT ZAWARCIA WIĄŻĄCEJ UMOWY SPRZEDAŻY
    >
    > 9. W przypadku wyboru przez klienta opcji wysyłki towaru, umowę
    > sprzedaży uważa się za zawartą w chwili pisemnego potwierdzenia odbioru
    > towaru przez klienta na liście przewozowym przesyłki.

    Acha.
    No to rozważmy sobie:
    - jaką umowę strony zawierają PRZED zawarciem umowy sprzedaży, bo
    w to że zawierają nie wątpimy
    - jakie są skutki zawarcia umowy o zawarciu umowy sprzedaży,
    nazywanej "umową przedwstępną" z art.389 KC w odniesieniu
    do przepisów "konsumenckich"?

    Leniom pod nos:
    _117.html

    Żeby było od czego zacząć (np. od krytyki mojego
    stanowiska :D) postawię jakąś kontrowersyjną tezę :)

    Na początek gołe przepisy:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=332
    +++
    Art. 6.
    1. Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecnoœci obu stron,
    przy wykorzystaniu œrodków porozumiewania się na odległoœć, w
    szczególnoœci formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego,
    listu seryjnego, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia,
    katalogu, telefonu, radia, telewizji, automatycznego urzšdzenia
    wywołujšcego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej, telefaksu, sš
    umowami na odległoœć, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca,
    który w taki sposób zorganizował swojš działalnoœć.
    [...]
    Art. 7.
    1. Konsument, który zawarł umowę na odległoœć, może od niej odstšpić bez
    podania przyczyn, składajšc stosowne oœwiadczenie na piœmie, w terminie
    dziesięciu dni ustalonym w sposób okreœlony w art. 10 ust. 1. Do
    zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oœwiadczenia przed jego
    upływem.
    [...]
    3. W razie odstšpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartš, a
    konsument jest zwolniony z wszelkich zobowišzań. To, co strony œwiadczyły,
    ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w
    granicach zwykłego zarzšdu. Zwrot powinien nastšpić niezwłocznie, nie
    póŸniej niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał
    jakichkolwiek przedpłat, należš się od nich odsetki ustawowe od daty
    dokonania przedpłaty.
    ---

    Co jest przedmiotem umowy przedwstępnej?
    - zawarcie umowy.
    Tak czy nie?

    Przepis powyższy dotyczy RÓZNYCH umów, nie tylko sprzedaży.
    - dotyczy więc również umowy przedwstępnej.
    Tak czy nie?

    Jeśli klient ma zamiar odstąpić, to strony zwracają sobie "wszystko
    co wyświadczyły".
    Co wyświadczyły?
    - zawarcie umowy sprzedaży!
    Tak czy nie?

    Tym samym umowa sprzedaży zostaje uznana za niebyła w świetle prawa
    cywilnego (pozostaje umową sprzedaży na potrzeby np. ustawy o VAT
    i podlega korekcie, na co są w tamtej ustawie WYRAŹNE zastrzeżenia).

    Kto przeciw?

    I... DLACZEGO?

    > W przypadku odbioru towaru w netPunkcie umowę uważa się za zawartą w
    > momencie wystawienia faktury lub paragonu przez sprzedawce

    Po czym klient ODSTĘPUJE OD UMOWY PRZEDWSTĘPNEJ.
    Po zawarciu umowy sprzedaży :)
    I żąda "zwrócenia sobie przez strony tego co wyświadczyły".
    Czyli zwrócenia umowy sprzedaży.
    Co wiąże się z roszczeniem zwrotnym, czyli sklepu (aby klient
    oddał mu towar od niebyłej umowy sprzedaży) oraz klienta
    (aby sklep oddał mu pieniądze).

    > Czy taki zapis ma jakąkolwiek moc?

    Może się mylę (krytykę poproszę), ale IMO jest jak najbardziej
    ważny. Z mocy swobody zawierania umów taka umowa powinna być
    ważna.

    Jak na mój rozum, to sprzedawca popełnił błąd, dedukując sobie
    że przepis z cytowanej ustawy dotyczy SPRZEDAŻY.
    A to, jak wyżej widać, jest NIEPRAWDĄ - ów przepis dotyczy
    UMÓW (z pewnymi wyjątkami) i tyle!
    Czyli dotyczy RÓWNIEŻ umowy przedwstępnej, którą NIEWĄTPLIWIE
    strony zawierają, bo inaczej nie da się wyjaśnić faktu, iż
    sprzedawca dokonuje wysyłki towaru!

    Przy okazji rzeczony sprzedawca jednoznacznie rozwiązał
    inny supeł: przy takiej konstrukcji jest oczywiste, że to
    on ponosi odpowiedzialność za dostawę towaru :D

    > Wydaje mi się, że umowa sprzedaży
    > jest zawierana w chwili zakupu na stronie internetowej,

    Zgłaszam sprzeciw, uzasadnienie powyżej.
    Zawierana jest umowa przedstępna.
    I (jak większość umów konsumenckich zawieranych na odległość)
    może być następnie rozwiązana, wraz ze "zwróceniem sobie przez
    strony" wszystkiego co wyświadczono :D

    > Czy taki zapis regulaminu oznacza to, że jeśli zakupię towar przez
    > internet, a odbiorę go w netPunkcie (placówka sprzedającego), to nie
    > przysługuje mi prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni wynikające z
    > tytułu zakupu dokonanego na odległość?

    A jaki przepis stanowi, że cytowany art.6 miałby nie dotyczyć umów
    przedwstępnych?

    Jak pisałem: poproszę o krytykę i może się mylę.
    Ale odnoszę wrażenie, że ichni szpece od przepisów przeczytali przepisy
    konsumenckie równie uważnie, jak szpece od umów (z którymi miewam do
    czynienia) przeczytali prawo wekslowe ;)

    pzdr, Gotfryd