    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mieszkania przedsiębiorstw państwowych
    Date: Sat, 18 May 2002 01:27:26 +0200

    On Fri, 17 May 2002, Andrzej z Zaborza wrote:
    [...]
    >+ Ustawa ta daefiniuje pojęcie osoby uprawnionej i powstała po to aby
    >+ tym ludzim zrobić dobrze i sprzedawać mieszkania tylko w spsób
    >+ preferencyjny pod rygorem nieważności.
    >+ To jest ważne dla zrzumienia mojego pytania.

    Ok. Ale napisałeś "po co ustawa" i co najmniej jeden z celów
    starałem się wskazać :)

    >+ > Jakby "tego punktu" nie było - to w wielu jednostkach
    >+ > (komunalne, z udziałem Skarbu Państawa - ale sądzę że
    >+ > nie tylko) - NIE BYŁOBY WOLNO sprzedać preferencyjnie.
    >+ > Proste ?
    >+
    >+ Może odpowiedzmy na pytanie czy ktoś kto dostał kiedyś w zarząd
    >+ za darmochę mieszkania woli je teraz sprzedać za 5% (max zniżki)
    >+ czy np 15%. Odpowiedź chyba jest jasna: 20% ;)

    Nie.
    Zgodnie z prawem *to nie jest jego* mieszkanie, ma nad nim
    zarząd - i płacą mu za zarząd. Skoro właściciel każe sprzedać
    za 5% - to sprzedać. Skoro *pozwala* sprzedać za 5% - to
    się namyśleć czy sprzedać.
    Nie pytaj mnie dlaczego państwo *pozwala* sprzedać.
    Miasto Zabrze, dla przykładu, głosami radnych - wystawiło
    na sprzedaż *wszystkie* mieszkania (poza "złotym trójkątem
    w centrum).
    I zrobiło to "za 10%", choć w okolicy są miasta co sprzedają
    za 20% a niektóre chyba 30% - i też NIE WSZYSTKIE postanowiły
    wystawić WSZYSTKIE mieszkania do wykupu "okazyjnego".

    >+ W tej sytuacji słowo może daje sprzedającemu możliwość sprzedania
    >+ drożej czegoś co nawet nie stanowi jego własności i pozbawienia ludzi
    >+ należących się im zniżek z tytułu pracy w zakładach pracy do których
    >+ te mieszkania należały.

    Sprawa jest dość trudna: z jednej strony jest interes
    "zakładów", z drugiej pracowników... a "kiedyś" to
    były "ich" mieszkania. Tokarki też były "ich"...

    >+ > Pytasz "po co ustawa" - po to, żeby "oni" *mogli w ramach
    >+ > własnego widzimisię* sprzedać taniej :)
    >+ >
    >+ > >+ Czyli lokator mówi ja chcę a oni my nie musimy.
    >+ > >+ ale może się myle.
    >+ >
    >+ > No nie mylisz się.
    >+ > Tylko co w tym dziwnego ??
    >+
    >+ To co napisałem wyżej, wg. Ciebie to jest ok?

    Bynajmniej.
    Powiedz mi, czy sprzedaż mieszkań "ulgowo" jest ok wobec tych,
    którzy tych mieszkań kiedyś NIE DOSTALI ?
    Dla jasności: ja swoje mieszkanie komunalne wykupiłem. Ulgowo.
    Świadom tego, że utrzymanie może w sumie wyjść drożej niż czynsz :(

    >+ > Nie chcesz przyjąć do wiadomości, że (przynajmniej niekiedy)
    >+ > sprzedanie towaru wartego 30000zł za cenę 6000zł wymaga
    >+ > *pozwolenia* ??
    >+
    >+ Jezu ale mówimy o uprawnionych których definiuje ustawa.
    >+ A nie O koledze z UM o imieniu Rysiu.
    >+ W tym wypadku nie wymaga pozwolenia a jest to ustawowy nakaz!.

    Mniemam że się mylisz w *intencjach* ustawy... :(
    Pytanie: KTO MA DBAĆ O BUDYNKI ?
    1. zakłady pracy nie chcą (i nie dziwota, szczególnie
    jak w "swoich" domach mają np. 30% pracowników
    a reszta to bratanica szwagra wdowy po pracowniku)
    2. państwo ani gminy przejąć nie chcą
    3. jakby *tobie* dali za darmo budynek *z lokatorami
    z przydziałem* i byś wziął - wzbudziłbyś powszechne
    zdumienie ;>

    Co zrobić ?
    4. "Dać" lokatorom.

    >+ Z tym że inaczej niż inne podmioty zostały potraktowane
    >+ jednostki oragnizacyjne nie mające osobowości prawnej te "mogą".
    >+ A ja pytam dlaczego? ta niejednoznaczność.

    Cóż... Zadałeś (przynajmniej: ja wybrałem do skomentowania)
    inne pytanie :)

    >+ Co mam szukać stenogramów z obrad i analizować bo oni takie buble
    >+ produkują?

    Wiesz, mieszkam poniżej 1 km od granicy miasta.
    I jakby mi warunki miasta/gminy tej czy innej nie pasowały
    - to co, miałbym budynek przenosić ? ;)
    Nie, ja rozumiem twoje zastrzeżenia ew. pretensje do prawa:
    ale dura lex...

    Pozdrowienia, Gotfryd